Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Transport zrównoważony:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport zrównoważony
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania, ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją i zasadami zrównoważonego rozwoju transportu, wskaźnikami oceny poziomu zrównoważonego rozwoju transportu, działaniami na rzecz jego rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami przeciwdziałania szkodliwemu wpływu środków oraz infrastruktury transportu na środowisko, które służą do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej.4
T-A-2Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.6
T-A-3Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne.2
T-A-4Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu.2
T-A-5Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.4
T-W-2Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej.6
T-W-3Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu. Strategia internacjonalizacji transportu.6
T-W-4Zintegrowany transport wodny i lądowy. Transport intermodalny.6
T-W-5Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.4
T-W-6Koszty zewnętrzne transportu.2
T-W-7Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu koncepcji i zasad rozwoju zrównoważonego transportu.
LO_1A_W16C-1, C-2T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-1_U01
Student potrafi analizować i oceniać wpływ działań w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej na zjawiska i procesy społeczne.
LO_1A_U13C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zrównowazonego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
LO_1A_K01, LO_1A_K04C-1, C-2T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu koncepcji i zasad rozwoju zrównoważonego transportu.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-1_U01
Student potrafi analizować i oceniać wpływ działań w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej na zjawiska i procesy społeczne.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zrównowazonego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
  2. Kielin-Maziarz J., Koncepcja zrównoważonego rozwoju w prawie Unii Europejskiej, KUL, 2013
  3. Kabus J., Strulak-Wójcikiewicz R., Nurzyńska A., Logistyczne aspekty transportu. Innowacje. Zrównoważony rozwój. Bezpieczeństwo, Sophia, Katowice, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowany transport wodny i lądowy, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014
  2. Liberadzki B., Mindur L. (red.), Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej.4
T-A-2Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.6
T-A-3Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne.2
T-A-4Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu.2
T-A-5Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.4
T-W-2Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej.6
T-W-3Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu. Strategia internacjonalizacji transportu.6
T-W-4Zintegrowany transport wodny i lądowy. Transport intermodalny.6
T-W-5Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.4
T-W-6Koszty zewnętrzne transportu.2
T-W-7Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-1_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu koncepcji i zasad rozwoju zrównoważonego transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją i zasadami zrównoważonego rozwoju transportu, wskaźnikami oceny poziomu zrównoważonego rozwoju transportu, działaniami na rzecz jego rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami przeciwdziałania szkodliwemu wpływu środków oraz infrastruktury transportu na środowisko, które służą do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu.
Treści programoweT-W-2Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej.
T-A-3Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne.
T-A-5Zaliczenie.
T-W-7Zaliczenie.
T-W-3Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu. Strategia internacjonalizacji transportu.
T-W-5Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-4Zintegrowany transport wodny i lądowy. Transport intermodalny.
T-A-2Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.
T-A-1Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej.
T-A-4Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu.
T-W-6Koszty zewnętrzne transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-1_U01Student potrafi analizować i oceniać wpływ działań w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej na zjawiska i procesy społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U13potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami przeciwdziałania szkodliwemu wpływu środków oraz infrastruktury transportu na środowisko, które służą do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu.
Treści programoweT-A-3Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne.
T-A-2Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.
T-A-1Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej.
T-A-4Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zrównowazonego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
LO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją i zasadami zrównoważonego rozwoju transportu, wskaźnikami oceny poziomu zrównoważonego rozwoju transportu, działaniami na rzecz jego rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami przeciwdziałania szkodliwemu wpływu środków oraz infrastruktury transportu na środowisko, które służą do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu.
Treści programoweT-W-2Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej.
T-A-3Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne.
T-A-5Zaliczenie.
T-W-7Zaliczenie.
T-W-3Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu. Strategia internacjonalizacji transportu.
T-W-5Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-4Zintegrowany transport wodny i lądowy. Transport intermodalny.
T-A-2Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.
T-A-1Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej.
T-A-4Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu.
T-W-6Koszty zewnętrzne transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.