Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej
C-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.29
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Dyskusja nad wybranymi tematami prac przejściowych oraz sposobem ich realizacji5
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-P-3Konsultacja w zakresie właściwego doboru literatury.2
A-P-4Formułowanie zadań i pomoc w doborze najlepszej metody ich rozwiązania.5
A-P-5Opracowanie podjętego problemu9
A-P-6Weryfikacja poprawności rozwiązywania zadań cząstkowych.7
A-P-7Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu2
A-P-8Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych prac przejściowych10
A-P-9Prezentacja projektu opracowywanego w ramach pracy przejściowej1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-12_W01
Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy prxejściowe, z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, typowych metod i technologii w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz poznaje szersze aspekty zastowań metod i technik bezpieczeństwa.
IB_1A_W20, IB_1A_W21, IB_1A_W34C-2T-P-2M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-12_U01
Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne, także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie.
IB_1A_U01, IB_1A_U04, IB_1A_U05, IB_1A_U06, IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17, IB_1A_U18, IB_1A_U19, IB_1A_U20C-1, C-3, C-4, C-2T-P-2, T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-12_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką pracy przejściowej ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony.
IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-1T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-12_W01
Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy prxejściowe, z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, typowych metod i technologii w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz poznaje szersze aspekty zastowań metod i technik bezpieczeństwa.
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego.
4,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z związanego z tematyką pracy przejściowej i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej, w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-12_U01
Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne, także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie.
2,0Student wykazuje bak podstaw wiedzy z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia podstawowe błędy merytoryczne, myli pojęcia i podstawoe definicje. Nie potrafi dobrac własciwych metod dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera błędnie metody albo popelnia podstawowe błędy w stosowaniu metod. Ni zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzsadnić podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie. Nie potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyników swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne, nie ma ugruntowanej wiedzy dotyczącej pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, lecz zdarza mu się popełniać błędy, lecz nie natury zasadniczej, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
5,0Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły, przejrzysty i atrakcyjny zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-12_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką pracy przejściowej ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Literatura fachowa adekwatna, do sformułowanego tematu pracy, 2000 -, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Bisewska A., Bisewski T., Jak pisać prace naukowe: poradnik dla studentów, Słońce i Księżyc, Rumia, 2010
  2. PN-85/N-09126, Sprawozdanie z pracy naukowo-badawczej, PKNiM, Warszawa, 1985
  3. PN-ISO 690:2002, Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, Warszawa, 2002, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2002
  4. PN-ISO 690-2:1999, Informacja i dokumentacja - przypisy bibliograficzne. Arkusz 2: Dokumenty elektroniczne i ich części, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.29
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Dyskusja nad wybranymi tematami prac przejściowych oraz sposobem ich realizacji5
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-P-3Konsultacja w zakresie właściwego doboru literatury.2
A-P-4Formułowanie zadań i pomoc w doborze najlepszej metody ich rozwiązania.5
A-P-5Opracowanie podjętego problemu9
A-P-6Weryfikacja poprawności rozwiązywania zadań cząstkowych.7
A-P-7Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu2
A-P-8Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych prac przejściowych10
A-P-9Prezentacja projektu opracowywanego w ramach pracy przejściowej1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-12_W01Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy prxejściowe, z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, typowych metod i technologii w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz poznaje szersze aspekty zastowań metod i technik bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego.
4,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z związanego z tematyką pracy przejściowej i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej, w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-12_U01Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne, także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych rodzajów zagrożeń i metod zabezpieczeń
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
IB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej
C-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu
C-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje bak podstaw wiedzy z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia podstawowe błędy merytoryczne, myli pojęcia i podstawoe definicje. Nie potrafi dobrac własciwych metod dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera błędnie metody albo popelnia podstawowe błędy w stosowaniu metod. Ni zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzsadnić podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie. Nie potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyników swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne, nie ma ugruntowanej wiedzy dotyczącej pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, lecz zdarza mu się popełniać błędy, lecz nie natury zasadniczej, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
5,0Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły, przejrzysty i atrakcyjny zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-12_K01Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką pracy przejściowej ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.