Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wentylacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wentylacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,40zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,40,30zaliczenie
projektyP2 15 1,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy oporów hydraulicznych systemu wentylacji i umiejętności wstępnego doboru elementów tego systemu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej. Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki rurociągu. Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora. Pomiar sprawności odzysku ciepła w rekuperatorze. Pomiar zasięgu strumienia powietrza. Zaliczenie zajęć.14
15
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe instalacji wentylacyjnej15
15
wykłady
T-W-1Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej4
T-W-2Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera.2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych2
T-W-4Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń.2
T-W-5Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji4
T-W-6Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń2
T-W-7Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut.4
T-W-8Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji.2
T-W-9Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych2
T-W-10Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.2
T-W-11Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące2
T-W-12Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczeń, wykonanie sprawozdania z zajęć, studiowanie literatury20
35
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu25
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody praktyczne: projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego zadania projektowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C02_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
CK_1A_W11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1M-1S-1
CK_1A_C02_W02
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
CK_1A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C02_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07C-1T-L-2M-2S-2, S-3
CK_1A_C02_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę oporów hydraulicznych systemu wentylacji i wstępnie dobrać elementy tego systemu.
CK_1A_U03, CK_1A_U14, CK_1A_U08C-2T-P-1M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
CK_1A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1M-1S-1
CK_1A_C02_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
CK_1A_K07, CK_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C02_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
CK_1A_C02_W02
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C02_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C02_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę oporów hydraulicznych systemu wentylacji i wstępnie dobrać elementy tego systemu.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
CK_1A_C02_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji., Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  3. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej. Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki rurociągu. Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora. Pomiar sprawności odzysku ciepła w rekuperatorze. Pomiar zasięgu strumienia powietrza. Zaliczenie zajęć.14
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe instalacji wentylacyjnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej4
T-W-2Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera.2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych2
T-W-4Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń.2
T-W-5Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji4
T-W-6Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń2
T-W-7Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut.4
T-W-8Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji.2
T-W-9Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych2
T-W-10Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.2
T-W-11Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące2
T-W-12Zaliczenie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczeń, wykonanie sprawozdania z zajęć, studiowanie literatury20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu25
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_W01Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
Treści programoweT-W-2Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych
T-W-4Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń.
T-W-6Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń
T-W-5Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji
T-W-11Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące
T-W-8Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji.
T-W-9Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych
T-W-10Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-7Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut.
T-W-1Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_W02Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
Treści programoweT-W-2Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych
T-W-4Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń.
T-W-6Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń
T-W-5Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji
T-W-11Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące
T-W-8Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji.
T-W-9Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych
T-W-10Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-7Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut.
T-W-1Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_U01Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
Treści programoweT-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej. Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki rurociągu. Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora. Pomiar sprawności odzysku ciepła w rekuperatorze. Pomiar zasięgu strumienia powietrza. Zaliczenie zajęć.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_U02Student potrafi przeprowadzić analizę oporów hydraulicznych systemu wentylacji i wstępnie dobrać elementy tego systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy oporów hydraulicznych systemu wentylacji i umiejętności wstępnego doboru elementów tego systemu.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe instalacji wentylacyjnej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: projekt
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
Treści programoweT-W-2Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych
T-W-4Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń.
T-W-6Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń
T-W-5Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji
T-W-11Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące
T-W-8Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji.
T-W-9Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych
T-W-10Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-7Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut.
T-W-1Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C02_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
CK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej. Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki rurociągu. Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora. Pomiar sprawności odzysku ciepła w rekuperatorze. Pomiar zasięgu strumienia powietrza. Zaliczenie zajęć.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0