Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien mieć podstawowe wiadomości o prostych jednostkach rybackic, narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej5
T-L-3pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia7
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie poleconej literatury5
A-L-3konsultacje6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5pokaz zalecanych worków do połowu dorsza na Bałtyku14
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie poleconej literatury14
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
RYB_2A_U01C-1T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_K01
student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
RYB_2A_K01, RYB_2A_K02C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_K01
student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
2,0nie nabył kreatywności do kształtowania selektywności i śmiertelności połowowej
3,0nabył postawę do pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność połowową
3,5nabył otwartości do podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność połowową
4,0nabył kreatywności do kształtowania selektywności podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowych składniki śmiertelności połowowej
4,5cechuje się postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej
5,0cechuje się wybitną postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej5
T-L-3pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia7
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie poleconej literatury5
A-L-3konsultacje6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5pokaz zalecanych worków do połowu dorsza na Bałtyku14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie poleconej literatury14
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_C10_W01Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_C10_U01student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_C10_K01student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie nabył kreatywności do kształtowania selektywności i śmiertelności połowowej
3,0nabył postawę do pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność połowową
3,5nabył otwartości do podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność połowową
4,0nabył kreatywności do kształtowania selektywności podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowych składniki śmiertelności połowowej
4,5cechuje się postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej
5,0cechuje się wybitną postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej