Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Negocjacje i konflikt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Negocjacje i konflikt
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami konfliktów w organizacji ich typologią, źródłami, dynamiką i sposobami rozwiązań
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem negocjacji
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy konfliktu i sposobu jego rozwiązania.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu uczestniczenia w procesie negocjacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Studium konfliktu1
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu1
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów1
T-A-4Diagnoza temperamentu w konflikcie1
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu2
T-A-6Strategie negocjacyjne1
T-A-7Komunikacja personalna1
T-A-8Diagnoza faz procesu negocjacyjnego1
T-A-9Negocjacje nastawione na współpracę2
T-A-10BATNA1
T-A-11Analiza przypadków - rozwiązywaanie konfliktów6
18
wykłady
T-W-1Pojęcie, rodzaje i źródła konfliktu1
T-W-2Fazy i dynamika konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów1
T-W-3Założenia, charakterystyka procesu i organizacja negocjacji1
T-W-4Komunikacja w procesie negocjacji1
T-W-5Style i strategie negocjacji1
T-W-6Gry negocjacyjne1
T-W-7Sylwetka negocjatora1
T-W-8Ocena negocjacji1
T-W-9Kryteria oceny procesu negocjacji1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń32
A-A-3Przygotowanie studium przypadku10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Zaliczenie pisemne2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Analiza przypadków
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/01_W01
Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
Z_1A_W06, Z_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2
Z_1A_D7/01_W02
Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
Z_1A_W06, Z_1A_W05C-2T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/01_U01
Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
Z_1A_U01, Z_1A_U09, Z_1A_U07, Z_1A_U17C-3T-A-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-5, M-3S-1
Z_1A_D7/01_U02
Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
Z_1A_U01, Z_1A_U09, Z_1A_U07, Z_1A_U17C-4T-A-11, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-4, M-5, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/01_W01
Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
2,0Nie umie sformułować podstawowych definicji i wyjaśnić podstawowych zagadnień na temat istoty i źródeł konfliktów w organizacjach.
3,0Student fragmentarycznie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
3,5Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
4,0Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania oraz potrafi analiztycznie je porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od zaproponowanej sytuacji konfliktowej.
5,0Student wyczerpująco definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji konfliktowej.
Z_1A_D7/01_W02
Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych zagadnień związanych procesem negocjacjacji.
3,0Student potrafi zdefiniować tylko niektóre elementy procesu negocjacji i wyjaśnić niektóre modele i style negocjacji.
3,5Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji.
4,0Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji ponadto potrafi je analitycznie porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i ocenić poznane modele w zależności od zadanej sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student wyczerpujaco definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i zaproponować własne rozwiązania w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji negocjacyjnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/01_U01
Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Z_1A_D7/01_U02
Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć metod negocjacji i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metody negocjacji i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć metod negocjacji i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Deutsch M., P. T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
  3. Rzadca R.A., Wujec P, Negocjacje, PWE, Warszawa, 2001
  4. Fischer R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  2. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Studium konfliktu1
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu1
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów1
T-A-4Diagnoza temperamentu w konflikcie1
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu2
T-A-6Strategie negocjacyjne1
T-A-7Komunikacja personalna1
T-A-8Diagnoza faz procesu negocjacyjnego1
T-A-9Negocjacje nastawione na współpracę2
T-A-10BATNA1
T-A-11Analiza przypadków - rozwiązywaanie konfliktów6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, rodzaje i źródła konfliktu1
T-W-2Fazy i dynamika konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów1
T-W-3Założenia, charakterystyka procesu i organizacja negocjacji1
T-W-4Komunikacja w procesie negocjacji1
T-W-5Style i strategie negocjacji1
T-W-6Gry negocjacyjne1
T-W-7Sylwetka negocjatora1
T-W-8Ocena negocjacji1
T-W-9Kryteria oceny procesu negocjacji1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń32
A-A-3Przygotowanie studium przypadku10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Zaliczenie pisemne2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_W01Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami konfliktów w organizacji ich typologią, źródłami, dynamiką i sposobami rozwiązań
Treści programoweT-W-1Pojęcie, rodzaje i źródła konfliktu
T-W-2Fazy i dynamika konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie sformułować podstawowych definicji i wyjaśnić podstawowych zagadnień na temat istoty i źródeł konfliktów w organizacjach.
3,0Student fragmentarycznie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
3,5Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
4,0Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania oraz potrafi analiztycznie je porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od zaproponowanej sytuacji konfliktowej.
5,0Student wyczerpująco definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji konfliktowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_W02Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem negocjacji
Treści programoweT-W-6Gry negocjacyjne
T-W-4Komunikacja w procesie negocjacji
T-W-5Style i strategie negocjacji
T-W-7Sylwetka negocjatora
T-W-8Ocena negocjacji
T-W-9Kryteria oceny procesu negocjacji
T-W-3Założenia, charakterystyka procesu i organizacja negocjacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych zagadnień związanych procesem negocjacjacji.
3,0Student potrafi zdefiniować tylko niektóre elementy procesu negocjacji i wyjaśnić niektóre modele i style negocjacji.
3,5Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji.
4,0Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji ponadto potrafi je analitycznie porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i ocenić poznane modele w zależności od zadanej sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student wyczerpujaco definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i zaproponować własne rozwiązania w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji negocjacyjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_U01Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy konfliktu i sposobu jego rozwiązania.
Treści programoweT-A-11Analiza przypadków - rozwiązywaanie konfliktów
T-A-1Studium konfliktu
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów
T-A-4Diagnoza temperamentu w konflikcie
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu
Metody nauczaniaM-4Analiza przypadków
M-5Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_U02Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu uczestniczenia w procesie negocjacji
Treści programoweT-A-11Analiza przypadków - rozwiązywaanie konfliktów
T-A-6Strategie negocjacyjne
T-A-7Komunikacja personalna
T-A-8Diagnoza faz procesu negocjacyjnego
T-A-9Negocjacje nastawione na współpracę
T-A-10BATNA
Metody nauczaniaM-4Analiza przypadków
M-5Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć metod negocjacji i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metody negocjacji i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć metod negocjacji i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.