Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rynku pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, negocjacji, prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
C-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy1
T-A-2Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.2
T-A-3Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe. Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. Formy walki z bezrobociem.1
T-A-4Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.2
T-A-5Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.2
T-A-6Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
A-A-4Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.2
A-A-5Wyszukiwanie informacji na portalach internetowych.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
M-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/08_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
Z_1A_W10, Z_1A_W01C-2, C-1T-A-1M-2, M-1S-2, S-1
Z_1A_D7/08_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
Z_1A_W04, Z_1A_W06C-1T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/08_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
Z_1A_U06, Z_1A_U04C-2, C-1T-A-4, T-A-3M-3, M-1S-2, S-1
Z_1A_D7/08_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
Z_1A_U09, Z_1A_U17C-1T-A-4, T-A-2M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/08_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
Z_1A_K08, Z_1A_K06, Z_1A_K07C-2, C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/08_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
2,0
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D7/08_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/08_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D7/08_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/08_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borkowska S., Rynek pracy wobec integracji z Unią Europejską, IPiPS, Warszawa, 2002
  2. Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
  3. Boni M. (red., Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu?, Zeszyty BRE Bank - CCASE nr 73, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 1996
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy1
T-A-2Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.2
T-A-3Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe. Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. Formy walki z bezrobociem.1
T-A-4Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.2
T-A-5Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.2
T-A-6Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
A-A-4Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.2
A-A-5Wyszukiwanie informacji na portalach internetowych.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/08_W01Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/08_W02Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-A-3Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe. Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. Formy walki z bezrobociem.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/08_U01Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-4Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-3Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe. Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. Formy walki z bezrobociem.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/08_U02Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-4Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-2Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/08_K01Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Z_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-A-4Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-5Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-A-6Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0