Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Procesy informacyjno - decyzyjne w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy informacyjno - decyzyjne w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 5 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące zarządzania oraz umiejętność z zakresu technologi informacyjnych i analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych.
C-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
C-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego2
T-L-3Modele problemów decyzyjnych2
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego2
T-L-5Symulacja komputerowa1
T-L-6Zaliczenie materiału2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji, etapy podejmowania decyzji1
T-W-2Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja1
T-W-3Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym1
T-W-4Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji1
T-W-5Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu15
A-L-3Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie poleconej literatury15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Z_1A_W11C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
Z_1A_C14_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Z_1A_W07C-5, C-4T-W-5, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C14_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Z_1A_U14, Z_1A_U04C-5, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3, M-4S-2
Z_1A_C14_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Z_1A_U14, Z_1A_U04, Z_1A_U05C-5, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-5, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
Z_1A_C14_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C14_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
Z_1A_C14_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie

Literatura podstawowa

  1. BOLESTA-KUKUŁKA K., Decyzje Menedżerskie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003, Wydanie I
  2. Robbins Stephen P., Skuteczne podejmowanie decyzji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005, Wydanie I

Literatura dodatkowa

  1. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, Wydanie I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego2
T-L-3Modele problemów decyzyjnych2
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego2
T-L-5Symulacja komputerowa1
T-L-6Zaliczenie materiału2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji, etapy podejmowania decyzji1
T-W-2Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja1
T-W-3Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym1
T-W-4Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji1
T-W-5Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu15
A-L-3Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie poleconej literatury15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji, etapy podejmowania decyzji
T-W-3Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym
T-W-2Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C14_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
Treści programoweT-W-5Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem
T-W-4Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji
T-W-3Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-4Metody praktyczne / pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C14_U01Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych.
Treści programoweT-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-5Symulacja komputerowa
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego
T-L-3Modele problemów decyzyjnych
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C14_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych.
Treści programoweT-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-5Symulacja komputerowa
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego
T-L-3Modele problemów decyzyjnych
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
M-4Metody praktyczne / pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie