Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawa i prawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
C-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zasady postepowania administracyjnego2
T-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym1
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego1
T-K-4Środki odwoławcze2
T-K-5Postępowanie egzekucyjne1
T-K-6Sądownictwo administracyjne2
9
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej1
T-W-2Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny1
T-W-3Istota samorządu1
T-W-4Najważniejsze organy w RP1
T-W-5Pojęcie kontroli i nadzoru1
T-W-6Referendum1
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-8Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Opracowanie referatów10
A-K-2Rozwiązywanie kazusów6
A-K-3uczestnictwo w zajęciach9
A-K-4Opracowanie projektów skargi5
30
wykłady
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego11
A-W-2uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Prezentacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1projekt informacyjny
M-2projekt problemowy
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_W01
Ma wiedzę o strukturach w administracji
Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W06C-1, C-2, C-3T-K-5, T-K-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_U01
Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
Z_1A_U02, Z_1A_U04C-2, C-3T-K-2, T-K-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-2, S-3
Z_1A_D1/02_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
Z_1A_U05, Z_1A_U17, Z_1A_U21C-1T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-W-3, T-W-7M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_K01
Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
Z_1A_K03C-2T-K-5, T-K-6, T-W-7M-3S-1, S-2
Z_1A_D1/02_K02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
Z_1A_K05, Z_1A_K01C-1, C-2T-K-3, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_W01
Ma wiedzę o strukturach w administracji
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu więcej niż dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu wiecej niż dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_U01
Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D1/02_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_K01
Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób dobry
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób bardzo dobry
Z_1A_D1/02_K02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobytę wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Z. Leoński, Zarys prawa administracyjnego, Warszawa, 2004
  2. M. Wierzbowski, J. Jagielski, J. Lang, M. Szubiakowski, Al Wiktorowska, Prawo admisnitracyjne, Lexsis Nexsis, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Z. Leoński, Samorząd terytorialny RP, Warszawa, 2005
  2. B. Adamiak, J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zasady postepowania administracyjnego2
T-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym1
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego1
T-K-4Środki odwoławcze2
T-K-5Postępowanie egzekucyjne1
T-K-6Sądownictwo administracyjne2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej1
T-W-2Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny1
T-W-3Istota samorządu1
T-W-4Najważniejsze organy w RP1
T-W-5Pojęcie kontroli i nadzoru1
T-W-6Referendum1
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-8Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Opracowanie referatów10
A-K-2Rozwiązywanie kazusów6
A-K-3uczestnictwo w zajęciach9
A-K-4Opracowanie projektów skargi5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego11
A-W-2uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Prezentacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_W01Ma wiedzę o strukturach w administracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
C-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
Treści programoweT-K-5Postępowanie egzekucyjne
T-K-6Sądownictwo administracyjne
T-W-3Istota samorządu
T-W-4Najważniejsze organy w RP
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
Metody nauczaniaM-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu więcej niż dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu wiecej niż dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_U01Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
C-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
Treści programoweT-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_U02Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
Treści programoweT-K-4Środki odwoławcze
T-K-5Postępowanie egzekucyjne
T-K-6Sądownictwo administracyjne
T-W-3Istota samorządu
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_K01Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-K-5Postępowanie egzekucyjne
T-K-6Sądownictwo administracyjne
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób dobry
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_K02Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego
T-W-3Istota samorządu
T-W-6Referendum
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobytę wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym