Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w turystyce
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).3
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.3
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.3
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.2
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.3
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury.25
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/12_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07C-1T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-2
E_2A_D4/12_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
E_2A_W06, E_2A_W07C-1T-W-5, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/12_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U09C-1T-W-5, T-W-4M-2S-1
E_2A_D4/12_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U21C-1T-W-5, T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/12_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K08, E_2A_K05C-1T-W-5, T-W-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/12_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
E_2A_D4/12_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/12_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
E_2A_D4/12_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/12_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gołembski G., Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, 2009
  2. Kurek W., Turystyka, PWN, Warszawa, 2008
  3. Rapacz A. (red.), Współpraca i integracja w turystyce w eroregionie Nysa w perspektywie członkowstwa w Unii Europejskiej, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Wawrzyniak K., Ekonometryczna diagnoza ruchu turystycznego w podregionach Polski, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Bąk I., Intensywność ruchu turystycznego w województwach Polski, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego nr 394, Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 15, Szczecin, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).3
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.3
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.3
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.2
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.3
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury.25
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/12_W01Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/12_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/12_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/12_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/12_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.