Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca wpływu obiektów budowlanych oraz układów urbanistycznych i komunikacyjnych na środowisko naturalne i zbudowane. Wiedza podstawowa z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, znajomość ogólna zasad zrównoważonego rozwoju i ekologii oraz świadomość zagrożeń związanych z globalną zmianą klimatu i wyczerpywania się źródeł surowców kopalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.60
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
PAWiO18_2A_W13C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
PAWiO18_2A_U11C-1T-W-3, T-W-4, T-W-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
PAWiO18_2A_K05, PAWiO18_2A_K07C-1T-W-4, T-W-12, T-W-14M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/x4b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz K., Ku nowej architekturze organicznej w: Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław, 2012, s. 115-156
  2. Januszkiewicz K., Katowicz-Kowalewski H., Energetyczne eksperymenty na polu architektury, w: Kierunki rozwoju Budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza PWr., Wrocław, 2013, s. 11-21
  3. Januszkiewicz K., Projektowanie morfoekologiczne strategią dla efektywności i zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego w: Badania interdyscyplinarne w architekturze 1, Gliwice, 2015, s. 70-80
  4. Januszkiewicz K., Paszkowska E.N., Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green, Vienna, 2017, Vol. III, Book 6, Nano, Bio and Green Technologies for a sustainable Future
  5. Januszkiewicz K., Świtoń M., Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, Albena, 2017, Vol. III, s. 519-526.
  6. Wołoszyn M., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Szczecin, 2013
  7. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski G.K., Krystyna Januszkiewicz K., A Parametric Green Architecture in Urban Space. A New Approach to Design Environmental-Friendly Buildings, Vienna, 2017, Vol. 17, No. 63, pp. 735-742
  2. Marchwiński J., Zielonko-Jung K., Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, 2012
  3. Boczar A., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Wydawnictwo Pomiary Automatyka Kontrola, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/x4b_W01Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W13posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/x4b_U01Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U11posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/x4b_K01Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
PAWiO18_2A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0