Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Interdyscyplinarne projektowanie przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interdyscyplinarne projektowanie przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,30egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii i wykonywania modeli. Obsługa programów komputerowych do projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-2Tworzenie koncepcji projektowej wnętrza lub otoczenia przy pomocy interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-3Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.6
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.9
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.9
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.9
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.9
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.3
45
wykłady
T-W-1Historyczne i współczesne relacje sztuk w aspekcie interdyscyplinarności – wprowadzenie.3
T-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.3
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.3
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.3
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie koncepcji przestrzennych z wykorzystaniem technik i praktyk interdyscyplinarnych w przestrzeni wnętrza.45
90
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wraz z prezentacją multimedialną.15
A-W-2Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Metoda przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_W01
ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
PAWiO18_2A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
PAWiO_2A_S2/K/11_W02
posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
PAWiO18_2A_W15C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_U01
posiada umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych oraz bezpośredniego otoczenia architektury
PAWiO18_2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_W01
ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie technik warsztatowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/K/11_W02
posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_U01
posiada umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych oraz bezpośredniego otoczenia architektury
2,0
3,0posiada podstwowe umięjetności projektowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/11_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0wykzauje wrażliwość na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bonnemaison S., Eisenbach R., Installations by Architects. Experiments in Building and Design, Princeton Architectural Press, New York, 2009
  2. Guzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Nerition, Warszawa, 2007
  3. Rasmussen E. S., Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
  4. Świtek G., Gry sztuki z architekturą, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013
  5. Tuan Y. F., Przestrzeń i miejsce, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Zumthor P., Myślenie architekturą, Karakter, Kraków, 2010
  2. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1976
  3. Norberg Schulz Ch., Bycie, przestrzeń i architektura, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 2000
  4. Naylor G., Bauhaus, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1988
  5. Hall M. R., R Hall T. E., Czwarty wymiar w architekturze, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MU-ZA SA, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.6
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.9
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.9
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.9
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.9
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczne i współczesne relacje sztuk w aspekcie interdyscyplinarności – wprowadzenie.3
T-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.3
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.3
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.3
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie koncepcji przestrzennych z wykorzystaniem technik i praktyk interdyscyplinarnych w przestrzeni wnętrza.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wraz z prezentacją multimedialną.15
A-W-2Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/11_W01ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W09ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-2Tworzenie koncepcji projektowej wnętrza lub otoczenia przy pomocy interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-3Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Treści programoweT-W-1Historyczne i współczesne relacje sztuk w aspekcie interdyscyplinarności – wprowadzenie.
T-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie technik warsztatowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/11_W02posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W15posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-2Tworzenie koncepcji projektowej wnętrza lub otoczenia przy pomocy interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-3Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Treści programoweT-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie fotografii i komunikacji wizualnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/11_U01posiada umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych oraz bezpośredniego otoczenia architektury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U10posiada umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych oraz bezpośredniego otoczenia architektury
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-2Tworzenie koncepcji projektowej wnętrza lub otoczenia przy pomocy interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-3Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Treści programoweT-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstwowe umięjetności projektowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/11_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-2Tworzenie koncepcji projektowej wnętrza lub otoczenia przy pomocy interdyscyplinarnych form i metod kreowania przestrzeni architektonicznej.
C-3Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Treści programoweT-W-2Sztuka w przestrzeni, przestrzeń w sztuce.
T-W-3Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza.
T-W-4Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza.
T-W-5Wykorzystanie technik i praktyk interdyscyplinarnych w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca.
T-L-1Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza.
T-L-2Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu i wybór środków interdyscyplinarnych.
T-L-3Zastosowanie środków interdyscyplinarnych - pochodne malarstwa w przestrzeni wnętrza.
T-L-4Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne rzeźby w przestrzeni wnętrza.
T-L-5Zastosowanie środków interdyscyplinarnych – pochodne architektury w przestrzeni wnętrza.
T-L-6Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykzauje wrażliwość na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0