Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrz 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie wnętrz 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność zastosowania zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu małych przestrzeni użyteczności publicznej oraz podstawy projektowania mebla. |
W-2 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii. Obsługa programów komputerowych do projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy w zakresie wiedzy z przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-3 | Pogłębienie wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-4 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-5 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-6 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce problematyki mającej związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-7 | Nabycie wrażliwości na problemy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-8 | Nabycie wrażliwości na problemy mające związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-9 | Nabycie zdolności do podjęcia pracy w zespole projektowym oraz nabycie zdolności do inspirowania do współpracy osób z grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Korekta grupowa | 3 |
T-L-2 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. Omówienie norm i materiałów wyjściowych do projektu wnętrza użyteczności publicznej z zakresu kultury - kluby muzyczne, muzea, filharmonie. Korekta grupowa. | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. Omówienie norm i materiałów wyjściowych do projektu wnętrza użyteczności publicznej - opery, teatry, kina. Korekta grupowa. | 3 |
T-L-4 | Wstępny projekt wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży kultury – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:50. Korekty indywidualne | 6 |
T-L-5 | Projekt wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży kultury z uwzględnieniem zespołu wejściowego; recepcji i komunikacji ogólnej, pomieszczeń technicznych – analizy, rzuty, przekroje, rozwinięcia w skali 1:50, detal w skali 1:20 wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne. Korekty indywidualne. | 6 |
T-L-6 | Projekt wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży kultury z uwzględnieniem reprezentacyjnych przestrzeni – analizy, rzuty, przekroje, rozwinięcia w skali 1:50, detal w skali 1:20, wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne. Korekty indywidualne | 12 |
T-L-7 | Przegląd – sprawdzenie stopnia zaawansowania projektów. Korekta grupowa. | 3 |
T-L-8 | Końcowe korekty/zmiany w projektach wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży kultury. Projekt planszy podsumowującej semestralne zadania projektowe. Korekty indywidualne. | 3 |
T-L-9 | Prezentacje końcowe projektów semestralnych. Oddanie opracowań. | 3 |
T-L-10 | Omówienie i ocena opracowań. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady projektowania wnętrz architektury użyteczności publicznej (warunki techniczne, BHP, p.poż.). | 1 |
T-W-2 | Ogólne zasady projektowania wnętrz architektury użyteczności publicznej z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych – infrastruktura wewnętrzna i jej uwarunkowania projektowe. | 1 |
T-W-3 | Zasady projektowania oświetlenia we wnętrzach architektury użyteczności publicznej. | 1 |
T-W-4 | Strefa wejściowa obiektu użyteczności publicznej (hall, foyer, szatnie, poczekalnie, węzły sanitarne) z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-5 | Projektowanie schodów i pochylni we wnętrzach użyteczności publicznej z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-6 | Programowanie i projektowanie zespołów dźwigowych we wnętrzach użyteczności publicznej. | 1 |
T-W-7 | Projektowanie wewnętrznych ciągów komunikacyjnych w obiektach użyteczności publicznej z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-8 | Sala audytoryjna – uwarunkowania techniczne, geometryczne i akustyczne (sale wykładowe, kino, teatr, sala koncertowa) z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-9 | Projektowanie zespołów sal kinowych z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-10 | Projektowanie zaplecza scenicznego teatru. | 1 |
T-W-11 | Umeblowanie przestrzeni audytoryjnych. | 1 |
T-W-12 | Projektowanie wnętrz klubu muzycznego. | 1 |
T-W-13 | Zasady projektowania pomieszczeń ze ścianami mobilnymi – na przykładzie centrum konferencyjnego. | 1 |
T-W-14 | EXPO - wielofunkcyjne sale wystawiennicze. | 1 |
T-W-15 | Wykład gościnny. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach, praca projektowa. | 45 |
A-L-2 | Opracowanie projektów. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów. | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i testu podsumowującego zdobytą wiedzę. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury | PAWiO18_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO_2A_S2/K/01_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_W06 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | PAWiO18_2A_U02 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/01_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO18_2A_U15 | — | — | C-6 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/01_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | PAWiO18_2A_U14 | — | — | C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO18_2A_K02 | — | — | C-9 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/01_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_K12 | — | — | C-8 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury | 2,0 | |
3,0 | Zna współczesne tendencje w projektowaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/01_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę z zakresu ergonomii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykonać projekt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/01_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | stosuje nabytą wiedzę w projektach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/01_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | 2,0 | |
3,0 | stosuje zasady BHP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/01_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | pracuje w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/01_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | wykazuje świadomość potrzeb społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Matassa F., Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów., Universitas, Kraków, 2015
- Furttenbach J., O budowie teatrów, Wydawnictwo Słowo, Obraz, Terytoria, 2009
- Berger C., Lorenc J., Skolnick L., Czym jest projektowanie wystaw?, ABE Dom Wydawniczy, 2007
- Kurdowski W., Muzea. Zagadnienia rozwoju i projektowania. Polska perspektywa, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
- Gałązkiewicz I., Projektowanie doświadczeń, Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2018
- Frydecki A., Projektowanie budynków widowiskowych dla teatru, muzyki i filmu, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1976
- Parczewski W., Tauszyński K., Projektowanie obiektów użyteczności publicznej, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000