Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstw budowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika przedsiębiorstw budowlanych
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs: matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest opanowanie podstawowej wiedzy o ekonomiczno-finansowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podstaw dotyczących działalności inwestycyjnej firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1PKD, funkcje: SR i KRS-u - postępowanie rejestracyjne, akt założycielski. rodzaje spółek: spółka cywilna, spółki prawa handlowego (osobowe a kapitałowe). makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, analiza SWOT. analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG.2
T-W-2sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.3
T-W-3Przychody i koszty w przedsiębiorstwie. Podstawy rachunku kosztów. Kalkulacja zysku w przedsiebiorstwie. Analiza progu rentowności1
T-W-4Zysk a działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa. wartosć pieniądza w czasie. stopa dyskontowa i procentowa.3
T-W-5Rynek. Otoczenie przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Fuzje i przejęcia; kooperacje, joint-venture, alians strategiczny, networking, klaster przemysłowy, kartel, koncern, pool, konsorcjum, syndykat, trust, grupy kapitałowe, holding; rynek - monopol, monopson, oligopol, konkurencja. Badania marketingowe, Promocja i reklama firmy i produktów.3
T-W-6finansowanie działaności inwestycyjnej. kapitał własny a obcy/ wewnętrzny a zewnętrzny. Partnerstwo Publiczno Prywatne2
T-W-7zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja ćwiczeń3
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4zaliczenie1
24
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4zaliczenie1
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: pisemne zalicznenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/04_W01
Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz: Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W07, B_2A_W14C-1T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/04_U01
Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące oraz: otrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
B_2A_U23, B_2A_U24C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/04_K01
Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K02, B_2A_K05C-1T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/04_W01
Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz: Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
2,0
3,0potrafi rozróżnić, rozpoznać i zinterpretować (ocena ryzyka) techniczno-ekonomiczne uwarunkowania realizacji inwestycji; potrafi rozróżnić, rozpoznać, zinterpretować techniczno-ekonomiczne uwarunkowania (w tym koszty) działalności inżynierskiej oraz ich wpływ na decyzje związane z funkcjonowaniem inwestycji/przedsiębiorstwa; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/04_U01
Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące oraz: otrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
2,0
3,0umie zinterpretować i ocenić wpływ czasu i jakości na koszty inwestycji oraz zastosować działania korygujące; umie sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji zaliczenie pisemne 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/04_K01
Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
2,0
3,0świadomość odpowiedzialności pracy w zespole, świadomość rzetelności; aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu, kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Rogowski W, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  3. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2004
  4. Rybicki P., Sprawozdanie finansowe, poltex, Warszawa, 2009
  5. Eaton D., Kotapski R., Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, POltex, Warszawa, 2009
  6. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008
  7. Agnieszka Siewiera, Kryteria oceny efektywności projektów inwestycyjnych, WNUS, Szczecin, 2020
  8. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, WNUG, Gdańsk, 2020
  9. Agnieszka Siewiera, Skuteczność zarządzania ryzykiem w projektach inwestycyjnych, WNUS, Szczecin, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Pawlak Z, Biznesplan. Zastosowania i przykłady., Poltex, Warszawa, 2005
  2. Głodek .Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1PKD, funkcje: SR i KRS-u - postępowanie rejestracyjne, akt założycielski. rodzaje spółek: spółka cywilna, spółki prawa handlowego (osobowe a kapitałowe). makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, analiza SWOT. analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG.2
T-W-2sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.3
T-W-3Przychody i koszty w przedsiębiorstwie. Podstawy rachunku kosztów. Kalkulacja zysku w przedsiebiorstwie. Analiza progu rentowności1
T-W-4Zysk a działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa. wartosć pieniądza w czasie. stopa dyskontowa i procentowa.3
T-W-5Rynek. Otoczenie przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Fuzje i przejęcia; kooperacje, joint-venture, alians strategiczny, networking, klaster przemysłowy, kartel, koncern, pool, konsorcjum, syndykat, trust, grupy kapitałowe, holding; rynek - monopol, monopson, oligopol, konkurencja. Badania marketingowe, Promocja i reklama firmy i produktów.3
T-W-6finansowanie działaności inwestycyjnej. kapitał własny a obcy/ wewnętrzny a zewnętrzny. Partnerstwo Publiczno Prywatne2
T-W-7zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja ćwiczeń3
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4zaliczenie1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/04_W01Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz: Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest opanowanie podstawowej wiedzy o ekonomiczno-finansowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podstaw dotyczących działalności inwestycyjnej firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku.
Treści programoweT-A-1Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka
T-W-5Rynek. Otoczenie przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Fuzje i przejęcia; kooperacje, joint-venture, alians strategiczny, networking, klaster przemysłowy, kartel, koncern, pool, konsorcjum, syndykat, trust, grupy kapitałowe, holding; rynek - monopol, monopson, oligopol, konkurencja. Badania marketingowe, Promocja i reklama firmy i produktów.
T-W-6finansowanie działaności inwestycyjnej. kapitał własny a obcy/ wewnętrzny a zewnętrzny. Partnerstwo Publiczno Prywatne
T-W-2sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.
T-W-3Przychody i koszty w przedsiębiorstwie. Podstawy rachunku kosztów. Kalkulacja zysku w przedsiebiorstwie. Analiza progu rentowności
T-W-4Zysk a działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa. wartosć pieniądza w czasie. stopa dyskontowa i procentowa.
T-W-1PKD, funkcje: SR i KRS-u - postępowanie rejestracyjne, akt założycielski. rodzaje spółek: spółka cywilna, spółki prawa handlowego (osobowe a kapitałowe). makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, analiza SWOT. analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zalicznenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozróżnić, rozpoznać i zinterpretować (ocena ryzyka) techniczno-ekonomiczne uwarunkowania realizacji inwestycji; potrafi rozróżnić, rozpoznać, zinterpretować techniczno-ekonomiczne uwarunkowania (w tym koszty) działalności inżynierskiej oraz ich wpływ na decyzje związane z funkcjonowaniem inwestycji/przedsiębiorstwa; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/04_U01Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące oraz: otrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
B_2A_U24Potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest opanowanie podstawowej wiedzy o ekonomiczno-finansowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podstaw dotyczących działalności inwestycyjnej firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku.
Treści programoweT-A-1Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zalicznenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zinterpretować i ocenić wpływ czasu i jakości na koszty inwestycji oraz zastosować działania korygujące; umie sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji zaliczenie pisemne 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/04_K01Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest opanowanie podstawowej wiedzy o ekonomiczno-finansowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podstaw dotyczących działalności inwestycyjnej firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku.
Treści programoweT-A-1Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zalicznenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość odpowiedzialności pracy w zespole, świadomość rzetelności; aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu, kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0