Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Reologia gruntów w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia gruntów w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów15
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)15
30
wykłady
T-W-1Modele reologiczne gruntu3
T-W-2Pełzanie i relaksacja6
T-W-3Podłoże sprężyste5
T-W-4Historia obciążenia-odciążenia gruntu6
T-W-5Metody obliczeniowe pełzania gruntów5
T-W-6Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń30
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu6
A-P-5Zaliczenie projektu3
74
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykladzie30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/09_W01
Ma wiedzę na temat modeli reologicznych gruntu, podłoża sprężystego i metod obliczeniowych dotyczących pełzania gruntu.
B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/09_U01
Potrafi dokonać obliczeń związanych z pełzaniem gruntu w podłożu oraz przeanalizować zachowanie się obiektów inżynierskich podczas tego zjawiska i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych w zakresie wzmocnienia podłoża
B_2A_U03, B_2A_U15, B_2A_U16, B_2A_U19, B_2A_U25C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/09_K01
Ma świadomość znaczenia prawidłowej identyfikacji problemu inżynierskiego i rozumie związaną z tym odpowiedzialność
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K07, B_2A_K08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/09_W01
Ma wiedzę na temat modeli reologicznych gruntu, podłoża sprężystego i metod obliczeniowych dotyczących pełzania gruntu.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę na temat zjawiska pełzania gruntu oraz modeli teoretycznych opisujące procesy reologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/09_U01
Potrafi dokonać obliczeń związanych z pełzaniem gruntu w podłożu oraz przeanalizować zachowanie się obiektów inżynierskich podczas tego zjawiska i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych w zakresie wzmocnienia podłoża
2,0
3,0Potrafi dokonać obliczeń związanych ze zjawiskiem pełzania gruntu w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/09_K01
Ma świadomość znaczenia prawidłowej identyfikacji problemu inżynierskiego i rozumie związaną z tym odpowiedzialność
2,0
3,0W stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia prawidłowej identyfikacji problemu inżynierskiego i rozumie związaną z tym odpowiedzialność
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. Kisiel, Zarys reologii gruntów, Arkady, Warszawa, 1969
  2. Z. Dmitruk, Zarys reologii gruntów, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Blake L.S. (Ed.), Civil Engneer`s Reference Book, 4 th Edition, rozdz. 10 Elsevier, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów15
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele reologiczne gruntu3
T-W-2Pełzanie i relaksacja6
T-W-3Podłoże sprężyste5
T-W-4Historia obciążenia-odciążenia gruntu6
T-W-5Metody obliczeniowe pełzania gruntów5
T-W-6Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń30
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu6
A-P-5Zaliczenie projektu3
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykladzie30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/09_W01Ma wiedzę na temat modeli reologicznych gruntu, podłoża sprężystego i metod obliczeniowych dotyczących pełzania gruntu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-3Podłoże sprężyste
T-W-4Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-5Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-6Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę na temat zjawiska pełzania gruntu oraz modeli teoretycznych opisujące procesy reologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/09_U01Potrafi dokonać obliczeń związanych z pełzaniem gruntu w podłożu oraz przeanalizować zachowanie się obiektów inżynierskich podczas tego zjawiska i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych w zakresie wzmocnienia podłoża
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)
T-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-3Podłoże sprężyste
T-W-4Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-5Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-6Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać obliczeń związanych ze zjawiskiem pełzania gruntu w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/09_K01Ma świadomość znaczenia prawidłowej identyfikacji problemu inżynierskiego i rozumie związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-3Podłoże sprężyste
T-W-4Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-5Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-6Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia prawidłowej identyfikacji problemu inżynierskiego i rozumie związaną z tym odpowiedzialność
3,5
4,0
4,5
5,0