Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty.2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady.2
T-W-4Sztuka gotycka w Polsce.2
T-W-5Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy.2
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.2
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.2
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.2
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.2
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.2
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.2
T-W-12Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm.2
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.2
T-W-14Współczesna sztuka polska.2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go20
A-W-3Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-1_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat historii sztuki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje dzieła wybitnych twórców.
B_2A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-1_U01
Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
B_2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13M-1S-1, S-2
B_2A_A/03-1_U02
Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii sztuki.
B_2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-6, T-W-10, T-W-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-1_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
B_2A_K02C-1T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-1_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat historii sztuki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje dzieła wybitnych twórców.
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła.
3,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-1_U01
Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
B_2A_A/03-1_U02
Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii sztuki.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-1_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto.Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., Warszawa, 1991
  2. Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. t.1-3, Warszawa, 1988
  3. Z. Paszkowski, Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
  4. J. Arlet, Architektura renesansowa jako przejaw prestiżu fundatora i pozycji twórcy, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Watkin David, Historia architektury zachodniej, ARKADY, Warszawa, 2001, ISBN - 83-213-4178-0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty.2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady.2
T-W-4Sztuka gotycka w Polsce.2
T-W-5Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy.2
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.2
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.2
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.2
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.2
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.2
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.2
T-W-12Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm.2
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.2
T-W-14Współczesna sztuka polska.2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go20
A-W-3Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-1_W01Student uzyskuje wiedzę na temat historii sztuki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje dzieła wybitnych twórców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł.
Treści programoweT-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty.
T-W-3Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady.
T-W-4Sztuka gotycka w Polsce.
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.
T-W-14Współczesna sztuka polska.
T-W-5Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy.
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła.
3,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-1_U01Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł.
Treści programoweT-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty.
T-W-3Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady.
T-W-4Sztuka gotycka w Polsce.
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.
T-W-12Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm.
T-W-14Współczesna sztuka polska.
T-W-5Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy.
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-1_U02Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł.
Treści programoweT-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty.
T-W-3Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady.
T-W-4Sztuka gotycka w Polsce.
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.
T-W-12Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm.
T-W-14Współczesna sztuka polska.
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-1_K01Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł.
Treści programoweT-W-4Sztuka gotycka w Polsce.
T-W-7Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy.
T-W-9Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty.
T-W-8Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła.
T-W-11Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce.
T-W-12Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm.
T-W-14Współczesna sztuka polska.
T-W-5Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy.
T-W-6Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła.
T-W-10Klasycyzm i Romantyzm w Polsce.
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.