Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika gruntów, fundamentowanie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego |
C-2 | Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych. | 10 |
T-L-2 | Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania. | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie. | 7 |
T-P-2 | Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie. | 3 |
T-W-2 | Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy. | 3 |
T-W-3 | Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych. | 4 |
T-W-4 | Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa. | 2 |
T-W-5 | Techniki wzmacniania podłoża gruntowego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnicwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć | 8 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 8 |
31 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | opracowanie cwiczenia projektowego | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielna praca w czytelni | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne. | B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
B_2A_DUL/D/14_W02 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego. | B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-P-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_U01 Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże. | B_2A_U18, B_2A_U25 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. | B_2A_K02, B_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne. | 2,0 | |
3,0 | potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium w sposób dostateczny. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_DUL/D/14_W02 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego. | 2,0 | |
3,0 | Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_U01 Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/14_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbigniew Sikora, Sondowanie statyczne Metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, 2006, 1, Książka jest poświęcona problematyce opisu i identyfikacji charakterystyk materiałowych gruntu
- Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego., WPW, Warszawa, 2004
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2010
Literatura dodatkowa
- Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów., Warszawa, 2002
- Nita Piotr, Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2009
- Bednarek R., Seul C., Przyczyny osiadania budynków mieszkalnych po wzmocnieniu podłoża, ZUT w Szczecinie, WBIA, Szczecin, 2015, XXVII konf. nauk.-techn. Awarie Budowlane (red M. Kaszyńska), s. 313 - 318
- Majer S., Seul C., Wpływ podłoża gruntowego na zagęszczanie mieszanki mineralno-asfaltowej na przykładzie drogi Cerkwica - Przybiernówko, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, XII Seminarium Naukowe z cyklu Pegionalne Problemy Ochrony Środowiska (red. Z. Meyer), s. 65 -70