Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Odnawialne i alternatywne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne i alternatywne źródła energii
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,25zaliczenie
projektyP2 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami OŹE i alternatywnych źródeł energii oraz z obszarami ich zastosowań
C-2Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień OŹE i alternatywnych źródeł energii i jej publiczne przedstawienie
C-3Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu projektowania i inwentaryzacji instalacji grzewczych wykorzystujących OŹE
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności stosowania OŹE
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru alternatywnych i odnawialnych żródeł energii
C-6Zapoznanie studentów z aspektami środowiskowymi i ekonomicznymi wykorzystania systemów OŹE i alternatywnych źródeł energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Inwentaryzacja instalacji ze żródłem odnawialnym/alternatywnym i propozycje usprawnień5
T-L-2Gromadzenie i inwentaryzacja danych dot. energii odnawialnej i alternatywnej.10
15
projekty
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z zastosowaniem OŹE dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego13
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna.2
15
wykłady
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.2
T-W-2Pojęcie mocy, energii, sprawności i ich jednostki.1
T-W-3Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. Zasoby energii kopalnej i odnawialnej w Polsce, UE i na świecie. Główne obszary zastosowań OŹE i alternatywnych źródeł energii.1
T-W-4Energetyka wiatrowa1
T-W-5Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.4
T-W-6Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie.2
T-W-7Pompy ciepła2
T-W-8Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.4
T-W-9Kogeneracja CHP2
T-W-10Energia wód.2
T-W-11Wzorcowe przykłady wykorzystania OŹE w budownictwie jednorodzinnym i wielorodzinnym2
T-W-12Ogniwa paliwowe.1
T-W-13Oddziaływanie systemów energetyki alternatywnej na środowisko – aspekt architektoniczny , ekologiczny, społeczny. Ekonomiczne aspekty energetyki alternatywnej.2
T-W-14Prezentacje studentów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych15
45
projekty
A-P-1udział w zajęciach15
A-P-2praca własna nad projektem dodatkowa poza zajęciami na uczelni28
A-P-3zaliczenie projektu2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w wycieczkach technicznych/targach instalacyjnych/szkoleniach10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4przygotowanie prezentacji8
A-W-5udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6z użyciem komputera
M-7metoda projektów
M-8ćwiczenia laboratoryjne
M-9ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/08_W01
Student posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji źródeł energii odnawialnej i alternatywnych. Student zna podstawowe maszyny i urządzenia stosowane w energetyce odnawialnej i alternatywnej
B_2A_W02, B_2A_W06C-1T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-5S-2
B_2A_E/D/08_W02
Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych technologii OŹE na środowisko naturalne
B_2A_W14C-6T-W-1, T-W-13M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/08_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła energii odnawialnych i alternatywnej; obiektywnie odnieść się do możliwości wykorzystania i potencjału zasobów energii odnawialnej/alternatywnej w obiekcie budowlanym oraz w Polsce i na świecie.
B_2A_U11, B_2A_U13, B_2A_U16C-1, C-4, C-3T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-P-2M-1, M-7, M-8S-1, S-2
B_2A_E/D/08_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu OZE
B_2A_U01, B_2A_U04C-2T-W-14M-2, M-4, M-6S-2
B_2A_E/D/08_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność stosowania OŹE i alternatywnego źródła energii
B_2A_U01, B_2A_U09C-4T-L-2, T-P-2M-8S-1
B_2A_E/D/08_U04
Student potrafi dobrać elementy systemu z odnawialnym/alternatywnym źródłem energii do zadanych parametrów, tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U11, B_2A_U25C-5T-P-1, T-P-2M-7S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/08_K01
Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej i alternatywnych źródeł energii w celu oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06, B_2A_K08C-1, C-6T-W-1, T-W-3M-4S-1
B_2A_E/D/08_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej
B_2A_K03, B_2A_K08C-6T-W-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/08_W01
Student posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji źródeł energii odnawialnej i alternatywnych. Student zna podstawowe maszyny i urządzenia stosowane w energetyce odnawialnej i alternatywnej
2,0
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych i alternatywnych zasobów i źródeł energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich funkcjonowania i wykorzystania do celów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/08_W02
Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych technologii OŹE na środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma ogólne rozeznanie lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu poszczególnych OŹE i alternatywnych źródeł energii na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/08_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła energii odnawialnych i alternatywnej; obiektywnie odnieść się do możliwości wykorzystania i potencjału zasobów energii odnawialnej/alternatywnej w obiekcie budowlanym oraz w Polsce i na świecie.
2,0
3,0Student wykazuje zdolność identyfikacji większości źródeł energii odnawialnej i alternatywnej i potrafi ogólnie uzasadnić możliwości techniczne ich wykorzystania w budownictwie i ujęciu globalnym
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/08_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu OZE
2,0
3,0Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/08_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność stosowania OŹE i alternatywnego źródła energii
2,0
3,0Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/08_U04
Student potrafi dobrać elementy systemu z odnawialnym/alternatywnym źródłem energii do zadanych parametrów, tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
2,0
3,0Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał źródło ciepła i ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/08_K01
Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej i alternatywnych źródeł energii w celu oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość możliwości wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/08_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość uwarunkowań globalnych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, lub wydanie nowsze
  2. Ryszard Tytko, Odnawialne źródła energii: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo OWG, Warszawa, 2010, lub wydanie nowsze

Literatura dodatkowa

  1. www.cire.pl www.seo.pl www.biomasa.org, Materiały informacyjne i naukowe zamieszczane na stronach internetowych
  2. Rubik M., Pompy ciepła. Poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa, 2006, lub wydanie nowsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Inwentaryzacja instalacji ze żródłem odnawialnym/alternatywnym i propozycje usprawnień5
T-L-2Gromadzenie i inwentaryzacja danych dot. energii odnawialnej i alternatywnej.10
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z zastosowaniem OŹE dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego13
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.2
T-W-2Pojęcie mocy, energii, sprawności i ich jednostki.1
T-W-3Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. Zasoby energii kopalnej i odnawialnej w Polsce, UE i na świecie. Główne obszary zastosowań OŹE i alternatywnych źródeł energii.1
T-W-4Energetyka wiatrowa1
T-W-5Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.4
T-W-6Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie.2
T-W-7Pompy ciepła2
T-W-8Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.4
T-W-9Kogeneracja CHP2
T-W-10Energia wód.2
T-W-11Wzorcowe przykłady wykorzystania OŹE w budownictwie jednorodzinnym i wielorodzinnym2
T-W-12Ogniwa paliwowe.1
T-W-13Oddziaływanie systemów energetyki alternatywnej na środowisko – aspekt architektoniczny , ekologiczny, społeczny. Ekonomiczne aspekty energetyki alternatywnej.2
T-W-14Prezentacje studentów4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajęciach15
A-P-2praca własna nad projektem dodatkowa poza zajęciami na uczelni28
A-P-3zaliczenie projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w wycieczkach technicznych/targach instalacyjnych/szkoleniach10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4przygotowanie prezentacji8
A-W-5udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_W01Student posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji źródeł energii odnawialnej i alternatywnych. Student zna podstawowe maszyny i urządzenia stosowane w energetyce odnawialnej i alternatywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami OŹE i alternatywnych źródeł energii oraz z obszarami ich zastosowań
Treści programoweT-W-12Ogniwa paliwowe.
T-W-9Kogeneracja CHP
T-W-4Energetyka wiatrowa
T-W-14Prezentacje studentów
T-W-5Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.
T-W-7Pompy ciepła
T-W-8Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.
T-W-11Wzorcowe przykłady wykorzystania OŹE w budownictwie jednorodzinnym i wielorodzinnym
T-W-2Pojęcie mocy, energii, sprawności i ich jednostki.
T-W-6Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie.
T-W-10Energia wód.
T-W-3Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. Zasoby energii kopalnej i odnawialnej w Polsce, UE i na świecie. Główne obszary zastosowań OŹE i alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych i alternatywnych zasobów i źródeł energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich funkcjonowania i wykorzystania do celów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_W02Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych technologii OŹE na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z aspektami środowiskowymi i ekonomicznymi wykorzystania systemów OŹE i alternatywnych źródeł energii
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
T-W-13Oddziaływanie systemów energetyki alternatywnej na środowisko – aspekt architektoniczny , ekologiczny, społeczny. Ekonomiczne aspekty energetyki alternatywnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólne rozeznanie lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu poszczególnych OŹE i alternatywnych źródeł energii na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_U01Student potrafi zidentyfikować źródła energii odnawialnych i alternatywnej; obiektywnie odnieść się do możliwości wykorzystania i potencjału zasobów energii odnawialnej/alternatywnej w obiekcie budowlanym oraz w Polsce i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami OŹE i alternatywnych źródeł energii oraz z obszarami ich zastosowań
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności stosowania OŹE
C-3Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu projektowania i inwentaryzacji instalacji grzewczych wykorzystujących OŹE
Treści programoweT-L-2Gromadzenie i inwentaryzacja danych dot. energii odnawialnej i alternatywnej.
T-L-1Inwentaryzacja instalacji ze żródłem odnawialnym/alternatywnym i propozycje usprawnień
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z zastosowaniem OŹE dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-7metoda projektów
M-8ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność identyfikacji większości źródeł energii odnawialnej i alternatywnej i potrafi ogólnie uzasadnić możliwości techniczne ich wykorzystania w budownictwie i ujęciu globalnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_U02Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień OŹE i alternatywnych źródeł energii i jej publiczne przedstawienie
Treści programoweT-W-14Prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_U03Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność stosowania OŹE i alternatywnego źródła energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności stosowania OŹE
Treści programoweT-L-2Gromadzenie i inwentaryzacja danych dot. energii odnawialnej i alternatywnej.
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna.
Metody nauczaniaM-8ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_U04Student potrafi dobrać elementy systemu z odnawialnym/alternatywnym źródłem energii do zadanych parametrów, tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru alternatywnych i odnawialnych żródeł energii
Treści programoweT-P-1Projekt instalacji grzewczej z zastosowaniem OŹE dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna.
Metody nauczaniaM-7metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał źródło ciepła i ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_K01Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej i alternatywnych źródeł energii w celu oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami OŹE i alternatywnych źródeł energii oraz z obszarami ich zastosowań
C-6Zapoznanie studentów z aspektami środowiskowymi i ekonomicznymi wykorzystania systemów OŹE i alternatywnych źródeł energii
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
T-W-3Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. Zasoby energii kopalnej i odnawialnej w Polsce, UE i na świecie. Główne obszary zastosowań OŹE i alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość możliwości wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/08_K02Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z aspektami środowiskowymi i ekonomicznymi wykorzystania systemów OŹE i alternatywnych źródeł energii
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość uwarunkowań globalnych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej
3,5
4,0
4,5
5,0