Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Statystyka w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenia z: Matematyki, Fizyki, Materiałów drogowych, Budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej1
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego1
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności2
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby2
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności9
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym3
T-W-2Przykłady obliczeń przedziałów ufności2
T-W-3Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów2
T-W-4Testy parametryczne i nieparametryczne8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium7
A-L-3kolokwium pierwsze1
A-L-4przygotowanie się do drugiego kolokwium14
A-L-5kolokwium drugie1
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach9
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/07_W01
Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
B_2A_W01, B_2A_W05, B_2A_W10C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-4S-1
B_2A_DUL/D/07_W02
Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
B_2A_W05, B_2A_W10C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/07_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U19C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/07_K01
Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
B_2A_K01, B_2A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/07_W01
Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki
3,5Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
4,0Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki
B_2A_DUL/D/07_W02
Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
2,0Student nie potrafi zastosować do danego zagadnienia metod parametrycznych i nieparametrycznych
3,0Student radzi sobie w podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
3,5Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,0Student radzi sobie dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/07_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
2,0Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,0Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/07_K01
Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania
3,5Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do rzetelności wyników
4,0Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
4,5Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
5,0Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników

Literatura podstawowa

  1. TRACZ M., Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, 1984
  2. GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, W-wa, 1982
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „statystyka”

Literatura dodatkowa

  1. TAYLOR J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 1999
  2. DRAPER N.R., SMITH H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa, 1973
  3. Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, Szwajcaria Bazylea, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej1
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego1
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności2
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby2
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym3
T-W-2Przykłady obliczeń przedziałów ufności2
T-W-3Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów2
T-W-4Testy parametryczne i nieparametryczne8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium7
A-L-3kolokwium pierwsze1
A-L-4przygotowanie się do drugiego kolokwium14
A-L-5kolokwium drugie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach9
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/07_W01Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-W-2Przykłady obliczeń przedziałów ufności
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym
T-W-3Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-4Testy parametryczne i nieparametryczne
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki
3,5Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
4,0Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/07_W02Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-W-2Przykłady obliczeń przedziałów ufności
T-W-3Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-4Testy parametryczne i nieparametryczne
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować do danego zagadnienia metod parametrycznych i nieparametrycznych
3,0Student radzi sobie w podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
3,5Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,0Student radzi sobie dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/07_U01Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-W-2Przykłady obliczeń przedziałów ufności
T-W-3Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-4Testy parametryczne i nieparametryczne
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,0Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/07_K01Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania
3,5Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do rzetelności wyników
4,0Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
4,5Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
5,0Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników