Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,28zaliczenie
projektyP5 15 1,00,32zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Ekonomiki budownictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
C-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenie czasu trwania robót4
T-A-2Obliczanie wydajności robotnika lub maszyny4
T-A-3Opracowanie harmonogramu belkowego1
T-A-4Harmonogram zatrudnienia1
T-A-5Plan BIOZ1
T-A-6Składowanie materiałów na budowie2
T-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
15
projekty
T-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.14
T-P-2Zaliczenie projektu.1
15
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji budowy.1
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Harmonogramy budowlane3
T-W-4Dokumentacja budowy.1
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy4
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-7Środki transportu poziomego i pionowego na budowie.1
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne analizowanie zadań oraz rozpozanie literaturowe.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/18_W01
Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
B_1A_W18C-1T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/18_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
B_1A_U13, B_1A_U18C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/18_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K05C-2T-P-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/18_W01
Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/18_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/18_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Maj, Organizacja budowy. Podręcznik, WSIP, 2008
  2. Kazimierz M. Jaworski, Podstawy organizacji budowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Władysław Korzeniewski, Zasady obmiaru i obliczenia powierzchni i kubatury budynku. Stosowanie przepisów prawnych i norm., POLCEN, 2006
  4. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 5 - Zasady przedmiarowania robót ziemnych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2009
  5. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 6 - Zasady przedmiarownia robót ogólnobudowlanych., Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczni - Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", 2009

Literatura dodatkowa

  1. OŚRODEK KOSZTORYSOWANIA ROBÓT BUDOWLANYCH, KNR-W NR 2-02 Konstrukcje budowlane, WACETOB - PZITB, 2003, wyd. V
  2. Grażyna Świderska, BIOZ w budownictwie, POLCEN, 2008
  3. Zespół specjalistów i praktyków, Poradnika Kierownika Budowy, FORUM, 2010
  4. Frey Hansjorg, Technologia budownictwa część 1, REA, 2012
  5. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenie czasu trwania robót4
T-A-2Obliczanie wydajności robotnika lub maszyny4
T-A-3Opracowanie harmonogramu belkowego1
T-A-4Harmonogram zatrudnienia1
T-A-5Plan BIOZ1
T-A-6Składowanie materiałów na budowie2
T-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.14
T-P-2Zaliczenie projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji budowy.1
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Harmonogramy budowlane3
T-W-4Dokumentacja budowy.1
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy4
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-7Środki transportu poziomego i pionowego na budowie.1
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne analizowanie zadań oraz rozpozanie literaturowe.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/18_W01Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
Treści programoweT-A-6Składowanie materiałów na budowie
T-A-2Obliczanie wydajności robotnika lub maszyny
T-A-1Obliczenie czasu trwania robót
T-A-4Harmonogram zatrudnienia
T-A-5Plan BIOZ
T-A-3Opracowanie harmonogramu belkowego
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi
T-W-4Dokumentacja budowy.
T-W-3Harmonogramy budowlane
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/18_U01Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
Treści programoweT-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/18_K01Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
Treści programoweT-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi
T-W-4Dokumentacja budowy.
T-W-7Środki transportu poziomego i pionowego na budowie.
T-W-3Harmonogramy budowlane
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0