Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dróg kolejowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i Fizyka
W-2Geometria wykreślna
W-3Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej10
T-P-33P. Przekroje poprzeczne2
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.6
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego10
30
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.2
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.8
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.4
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.4
T-W-6Profil podłużny.6
T-W-7Tabela robót ziemnych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu46
A-P-3przygotowanie projektu do zaliczenia6
82
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca samodzielna i zaznajamianie się z poznanymi wiadomościami o projektowaniu linii kolejowych23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zaliczenie wykładów4
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W13C-2, C-4, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL04_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
B_1A_W02, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07C-2, C-3, C-1T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
B_1A_U01, B_1A_U08C-2, C-4T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL04_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
B_1A_U01, B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08C-2, C-3, C-1, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
B_1A_K01, B_1A_K04C-2, C-4T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
2,0Student nie umie samodzielnie rozwiązywać problemów z zakresu projektowania linii kolejowych
3,0Student umie minimalnie samodzielnie rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy prozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
4,5Student umie samodzielnie dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
B_1A_S1/D/DUL04_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
B_1A_S1/D/DUL04_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa., 1998
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej"

Literatura dodatkowa

  1. Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982
  2. Flaga K., Kumaniecka A., Rudnicki A., Sołowczuk A., Mosty świata II – wyprawa naukowo-dydaktyczna Chiny 2009, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2010
  3. Sołowczuk A., Zrównoważone projektowanie górnych przejść przyjaznych zwierzętom, Wydawnictwa ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej10
T-P-33P. Przekroje poprzeczne2
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.6
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.2
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.8
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.4
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.4
T-W-6Profil podłużny.6
T-W-7Tabela robót ziemnych.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu46
A-P-3przygotowanie projektu do zaliczenia6
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca samodzielna i zaznajamianie się z poznanymi wiadomościami o projektowaniu linii kolejowych23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zaliczenie wykładów4
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL04_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane
Treści programoweT-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-6Profil podłużny.
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Tabela robót ziemnych.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie rozwiązywać problemów z zakresu projektowania linii kolejowych
3,0Student umie minimalnie samodzielnie rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy prozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
4,5Student umie samodzielnie dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL04_W02Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
Treści programoweT-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-6Profil podłużny.
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Tabela robót ziemnych.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL04_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-6Profil podłużny.
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-7Tabela robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL04_U02Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-6Profil podłużny.
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Tabela robót ziemnych.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL04_K01Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-4Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-6Profil podłużny.
T-W-5Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-3Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-7Tabela robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko