Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje zespolone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje zespolone
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Konstrukcje metalowe-2
W-2Konstrukcje betonowe-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie istotę współpracy stali i betonu w konstrukcjach zespolonych.
C-2Potrafi projektować proste, typowe elementy konstrukcji zespolonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu zespolonego. Wymiarowanie blachy stropowej w fazie montażu. Wymiarowanie zespolonej płyty stropowej w fazie użytkowania. Wymiarowanie belki stropowej oraz podciągu w fazie montażowej oraz użytkowej. Opracowanie złożeniowej dokumentacji rysunkowej.13
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
15
wykłady
T-W-1Zarys rozwoju stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Omówienie idei zginanych i ściskanych konstrukcji zespolonych wraz z przedstawieniem podstawowych pojęć oraz definicji. Cechy materiałów stosowanych do wykonywania konstrukcji zespolonych.2
T-W-2Projektowanie stropowych płyt zespolonych wykonywanych na bazie blach profilowanych: rodzaje blach, wymagania stawiane przez PN-EN 1994-1-1, obciążenia w fazie montażu, wymiarowanie w fazie montażu i użytkowania.3
T-W-3Łączniki stosowane w konstrukcjach zespolonych: wymagania ogólne, rodzaje, zasady określania nośności, kształtowanie połączen ścinanych.2
T-W-4Projektowanie belek zespolonych. Stany graniczne nośności: zginanie (pełne i częściowe zespolenie), ścinanie pionowe, ścinanie podłużne. Stany graniczne użytkowalności: ugięcia, kontrola rozwarcia rys, drgania.4
T-W-5Słupy zespolone: zasady ogólne, określanie nośności metodą uproszczoną, zalecenia konstrukcyjne.2
T-W-6Mostowe konstrukcje zespolone - informacje podstawowe.1
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu35
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-P-5Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-4Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne wymagane podczas projektowania stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania zespolonych elementów stalowo-betonowych.
B_1A_W08, B_1A_W07C-1T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI09_U01
Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na konstrukcję stropu zespolonego w fazie montażu i użytkowania. Potrafi zaprojektować elementy stropu o konstrukcji zespolonej.
B_1A_U02, B_1A_U07C-1, C-2T-P-2, T-P-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI09_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. Ma świadomość konieczności profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do procesu projektowania konstrukcji.
B_1A_K01, B_1A_K05C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne wymagane podczas projektowania stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania zespolonych elementów stalowo-betonowych.
2,0
3,0Zna w wytarczającym stopniu normy oraz wytyczne techniczne wymagane podczas projektowania stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania zespolonych elementów stalowo-betonowych w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI09_U01
Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na konstrukcję stropu zespolonego w fazie montażu i użytkowania. Potrafi zaprojektować elementy stropu o konstrukcji zespolonej.
2,0
3,0Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na konstrukcję stropu zespolonego w fazie montażu i użytkowania dla typowych sytuacji projektowych. Potrafi zaprojektować podstawowe elementy stropu o konstrukcji zespolonej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI09_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. Ma świadomość konieczności profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do procesu projektowania konstrukcji.
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. Ma świadomość konieczności profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do procesu projektowania konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, PN-EN 1994-1-1: Eurokod 4. Projektowanie zespolonych konstrukcji stalowo-betonowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa, Budownictwo ogólne. Tom 5, Arkady, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. -, PN-EN 1993-1-1: Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków., PKN, Warszawa, 2006
  2. -, PN-EN 1992-1-1: Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków., PKN, Warszawa, 2008
  3. -, PN-B-03300: Konstrukcje zespolone stalowo-betonowe. Obliczenia statyczne i projektowanie, PKN, Warszawa, 2006
  4. Kucharczuk W., Labocha S., Konstrukcje zespolone stalowo-betonowe budynków., Arkady, Warszawa, 2007, 1
  5. Karlikowski J., Madaj A., Wołowicki W., Mostowe konstrukcje zespolone stalowo-betonowe, WKŁ, Warszawa, 2007
  6. Johnson R. P., Composite Structures of Steel and Concrete: Beams, Slabs, Columns, and Frames for Buildings., Blackwell Publishing, Oxford, 2004, 3
  7. Paczkowska T., Paczkowski W., Wróblewski T., Nośność stropów zespolonych z wykorzystaniem kształtowników walcowanych., Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2003, 11, s. 604-609
  8. Wróblewski T., Badania doświadczalne modelu kolejowego mostu zespolonego., Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2013, 5, s. 284-287

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu zespolonego. Wymiarowanie blachy stropowej w fazie montażu. Wymiarowanie zespolonej płyty stropowej w fazie użytkowania. Wymiarowanie belki stropowej oraz podciągu w fazie montażowej oraz użytkowej. Opracowanie złożeniowej dokumentacji rysunkowej.13
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys rozwoju stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Omówienie idei zginanych i ściskanych konstrukcji zespolonych wraz z przedstawieniem podstawowych pojęć oraz definicji. Cechy materiałów stosowanych do wykonywania konstrukcji zespolonych.2
T-W-2Projektowanie stropowych płyt zespolonych wykonywanych na bazie blach profilowanych: rodzaje blach, wymagania stawiane przez PN-EN 1994-1-1, obciążenia w fazie montażu, wymiarowanie w fazie montażu i użytkowania.3
T-W-3Łączniki stosowane w konstrukcjach zespolonych: wymagania ogólne, rodzaje, zasady określania nośności, kształtowanie połączen ścinanych.2
T-W-4Projektowanie belek zespolonych. Stany graniczne nośności: zginanie (pełne i częściowe zespolenie), ścinanie pionowe, ścinanie podłużne. Stany graniczne użytkowalności: ugięcia, kontrola rozwarcia rys, drgania.4
T-W-5Słupy zespolone: zasady ogólne, określanie nośności metodą uproszczoną, zalecenia konstrukcyjne.2
T-W-6Mostowe konstrukcje zespolone - informacje podstawowe.1
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu35
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-P-5Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-4Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne wymagane podczas projektowania stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania zespolonych elementów stalowo-betonowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Rozumie istotę współpracy stali i betonu w konstrukcjach zespolonych.
Treści programoweT-W-7Zaliczenie wykładów
T-W-6Mostowe konstrukcje zespolone - informacje podstawowe.
T-W-1Zarys rozwoju stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Omówienie idei zginanych i ściskanych konstrukcji zespolonych wraz z przedstawieniem podstawowych pojęć oraz definicji. Cechy materiałów stosowanych do wykonywania konstrukcji zespolonych.
T-W-3Łączniki stosowane w konstrukcjach zespolonych: wymagania ogólne, rodzaje, zasady określania nośności, kształtowanie połączen ścinanych.
T-W-4Projektowanie belek zespolonych. Stany graniczne nośności: zginanie (pełne i częściowe zespolenie), ścinanie pionowe, ścinanie podłużne. Stany graniczne użytkowalności: ugięcia, kontrola rozwarcia rys, drgania.
T-W-2Projektowanie stropowych płyt zespolonych wykonywanych na bazie blach profilowanych: rodzaje blach, wymagania stawiane przez PN-EN 1994-1-1, obciążenia w fazie montażu, wymiarowanie w fazie montażu i użytkowania.
T-W-5Słupy zespolone: zasady ogólne, określanie nośności metodą uproszczoną, zalecenia konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w wytarczającym stopniu normy oraz wytyczne techniczne wymagane podczas projektowania stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania zespolonych elementów stalowo-betonowych w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI09_U01Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na konstrukcję stropu zespolonego w fazie montażu i użytkowania. Potrafi zaprojektować elementy stropu o konstrukcji zespolonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Rozumie istotę współpracy stali i betonu w konstrukcjach zespolonych.
C-2Potrafi projektować proste, typowe elementy konstrukcji zespolonych.
Treści programoweT-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
T-P-1Projekt stropu zespolonego. Wymiarowanie blachy stropowej w fazie montażu. Wymiarowanie zespolonej płyty stropowej w fazie użytkowania. Wymiarowanie belki stropowej oraz podciągu w fazie montażowej oraz użytkowej. Opracowanie złożeniowej dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na konstrukcję stropu zespolonego w fazie montażu i użytkowania dla typowych sytuacji projektowych. Potrafi zaprojektować podstawowe elementy stropu o konstrukcji zespolonej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI09_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. Ma świadomość konieczności profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do procesu projektowania konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Potrafi projektować proste, typowe elementy konstrukcji zespolonych.
Treści programoweT-P-1Projekt stropu zespolonego. Wymiarowanie blachy stropowej w fazie montażu. Wymiarowanie zespolonej płyty stropowej w fazie użytkowania. Wymiarowanie belki stropowej oraz podciągu w fazie montażowej oraz użytkowej. Opracowanie złożeniowej dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. Ma świadomość konieczności profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do procesu projektowania konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0