Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 30 1,00,28zaliczenie
projektyP4 15 1,50,32zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów
W-2Ukończony kurs z geologii inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich15
15
zajęcia terenowe
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych10
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych10
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej10
30
wykłady
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża3
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie3
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne2
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.2
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy2
T-W-6Odwodnienie2
T-W-7Wzmacnianie fundamentów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
45
zajęcia terenowe
A-T-1Udział we wszystkich ćwiczeniach terenowych i zaliczenie30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
B_1A_S1/C/12_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
B_1A_W09, B_1A_W07C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U09, B_1A_U16, B_1A_U22C-2, C-1T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K05C-2, C-1T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/12_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN Warszawa, Warszawa, 1984
  2. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1993
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, PW - Warszawa, Warzawa, 1993
  4. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1998
  5. Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
  6. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ Warszawa, Warszawa, 2008
  7. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976
  2. Meyer Z., Cichocki P., Analiza sprężystej płyty na palach z uwzględnieniem krzywej aproksymującej wyniki testów statycznych pali, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2017, 3/2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich15
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych10
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych10
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża3
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie3
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne2
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.2
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy2
T-W-6Odwodnienie2
T-W-7Wzmacnianie fundamentów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział we wszystkich ćwiczeniach terenowych i zaliczenie30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_W01Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_W02Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_U01Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0