Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 2,00,56zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Podstawy CAD
W-2Ukończony kurs: Konstrukcje metalowe -2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.2
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.2
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.2
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D1
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.1
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.3
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.1
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.2
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania3
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne przygotowanie zadania projektowego35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Zaliczenie projektu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utwalanie materiału10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI10_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
B_1A_W02, B_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI10_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI10_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
B_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI10_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI10_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI10_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bocad Polska, Instrukcja obsługi systemu Bocad- 3D, wlasne, Ostrów Wlkp, 2011
  2. J. Augustyn , E. Śledziewski, Technologiczność konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1987
  3. Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H, Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1987
  4. Ziółko J., Orlik G., Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Szymański A, Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie, wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1998
  2. Poradnik, Poradnik inżyniera. Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003
  3. Teresa Paczkowska, Piotr Popiel, Ocena nośności stalowych silosów po 65 latach ich użytkowania, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, nr 5
  4. Teresa Paczkowska, Piotr Popiel, Uszkodzenia dźwigara kratowego wywołane wybuchem i jego naprawa, XXV konferencja Awarie Budowlane, Szczecin, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.2
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.2
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.2
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D1
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.1
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.3
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.1
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.2
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania3
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne przygotowanie zadania projektowego35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Zaliczenie projektu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utwalanie materiału10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI10_W01Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI10_U01Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
S-2Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI10_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
S-2Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0