Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>, Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Miłosz Raczyński <milosz.raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania i budowy ciągłej sekwencji miejskich wnętrz krajobrazowych na przykładzie zespołu przestrzeni publicznych, możliwości jej programowania i projektowania w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe) |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej przestrzeni miejskiej, projektowania zagospodarowania złożonych, wielo-wnętrzowych struktur przestrzennych w krajobrazie miejskim oraz możliwości atrakcyjnego społecznie ich programowania w oparciu o wykorzystanie istniejącej tradycji miejsca. |
C-3 | Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń. Zapoznanie studentów z zasadami wykonywania waloryzacji krajobrazu. | 5 |
T-P-2 | Wykonanie inwentaryzacji zasobów krajobrazowych oraz ich waloryzacji | 10 |
T-P-3 | Opracowanie wytycznych projektowych | 5 |
T-P-4 | Opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania terenu | 15 |
T-P-5 | Opraowanie szczegółowego projektu zagospodarowania dla wybranego fragmentu terenu | 10 |
T-P-6 | Opracowanie projektów technicznych wybranych elementów małej architektury | 10 |
T-P-7 | opracowanie graficzne plansz | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1.podstawowe pojecia i definicje 2.typy,rodzaje i skala krajobrazu ( w planowaniu przestrzennym i projektowaniu) 3.krajobraz miasta ( w ujeciu historycznym), 4.krajobraz wiejski i małomiasteczkowy ( w ujeciu historycznym) 5.podstawowe ‘elementy” strukturalne przestrzeni zurbanizowanychi: plac,ulica,skwer,park,cmentarz,dziedziniec,podwórze,ogród 3.rodzaje wnetrz krajobrazowych, 4.mała architektura we wnętrzach krajobrazowych 5,elementy naturalne i nienaturalne jako narzędzia w kompozycji krajobrazu 6.rola dominant w krajobrazie 7.symbolika przestrzeni: kompozycje o charakterze symbolicznym z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego 8.krajobraz w ekosystemie: uwarunkowania i ograniczenia w działaniach projektowych 9.rewaloryzacja,rekultywacja i odnowa krajobrazu terenów kulturowo i cywilizacyjnie zdegradowanych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach (udział w wykładach) | 15 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury (praca własna studenta) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wykonania inwentaryzacji i waloryazcji zasobów krajobrazowych |
S-2 | Ocena formująca: przegląd stanu zaawansowania prac nad projektem |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
AU_2A_BS2-VI/2_W02 rozumie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali | AU_2A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_U01 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | AU_2A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
AU_2A_BS2-VI/2_U02 potrafi kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji | AU_2A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu dostatecznym zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VI/2_W02 rozumie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali | 2,0 | |
3,0 | rozumie dostatecznie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_U01 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VI/2_U02 potrafi kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji | 2,0 | |
3,0 | potrafi w sposób dostateczny kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | dobrze rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.Bohm, Architektura krajobrazu –jej początki i rozwój, Pol.krak, Kraków, 1994
- Piotr Patoczka, Mała architektura we wnętrzach krajobrazowych, IAKraj Pol. Krakowska, Kraków, 2012
- I.Krzeptowska-Moszkowicz,J.Tarajko-Kowalska, Szata roślinna dla architektów krajobrazu, IAKraj Pol. Krakowska, Kraków2, 2012
- W.Kosiński, Teoria i zasady projektowania projektowania dla architektów krajobrazu, IAKraj Pol. Krakowska, Kraków, 2012
- W.Wańskowicz, Prawne podstawy zarządzania krajobrazem, IAKraj Pol. Krakowska, Kraków, 2012
- A.Szymski, R.Dawidowski, ”Architektura krajobrazu”, wyd. Walkowska, Szczecin, 2006, t.I
- T.Tołwiński, Zieleń w urbanistyce, PWN W-wa, Warszawa, 1963, Urbanistyka t.III
- K. Ostaszewska, Geografia Krajobrazu, PWN W-wa, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- B.Górnisiewicz, Uwagi na temat zasad kształtowania architektury wiejskiej, Pol. Krakowska, Kraków, 1999
- B. Górnisiewicz, Geneza, rozwój i prognozowanie wiejskich układów osadniczych
- M. Łuczyńska-Bruzda, Elementy naturalne środowiska, Pol. Krakowska, Kraków, 1999
- A. Richling, J. Solon, Ekologia Krajobrazu, PWN W-wa, Warszawa, 1999