Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakończenie procesu kształcenia w zakresie projektowania urbanistycznego i architektonicznego na I stopniu studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna - szkicowa inwentaryzacja, identyfikacja głównych problemów obszaru, dokumentacja fitograficzna10
A-P-3Analizy uwarunkowań zewnętrznych - analiza położenia obszaru w strukturze funkcjonalno przestrzennej miasta i w stosunku do jego układu przyrodniczego15
A-P-4Uwarunkowania wewnętrzne - analiza sposobu użytkowania i zagospodarowania obszaru objętego opracowaniem, inwentaryzaja urbanistyczna, studium zsobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych.10
A-P-5Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru w oparciu o przeprowadzone analizy.20
A-P-6Przygotowanie i prezentacja multmedialna5
A-P-7Studia nad literaturą przedmiotu i selekcja wybranych inspiracji.15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
M-2Ćwiczenia projektowe realizowane w technice cyfrowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-V/2_W01
Umiejętność definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych.
AU_2A_W09, AU_2A_W03, AU_2A_W05C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-V/2_W02
Umiejętność dokonywania analiz uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych wybranych elementów struktury objętej zakresem planowania w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
AU_2A_W14, AU_2A_W19, AU_2A_W01, AU_2A_W05C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-V/2_U01
Umiejętność opracowania koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów struktury przestrzennej trtrnu objętego opracowaniem.
AU_2A_U14C-1T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-V/2_K01
Projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznychw szerokim kotekscie misji społecznej.
AU_2A_K01, AU_2A_K03C-1T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-V/2_W01
Umiejętność definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych.
2,0
3,0W stopni dostatecznym student potrafi dokonać charakterystyki istniejącej i potencjalnej struktury przestrzennej rekreacji wybranego obszaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-V/2_W02
Umiejętność dokonywania analiz uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych wybranych elementów struktury objętej zakresem planowania w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
2,0
3,0Student posiada umiejętność dokonania poprawnej analizy uwrunkowań uwzględniający ich podstawowy zakres.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-V/2_U01
Umiejętność opracowania koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów struktury przestrzennej trtrnu objętego opracowaniem.
2,0
3,0Student posiada umiejętność generowania podstawowej koncepcji uwzględniającej opracowane wcześniej uwarunkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-V/2_K01
Projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznychw szerokim kotekscie misji społecznej.
2,0
3,0Student posiada umiejętność generowania podstawowej koncepcji uwzględniającej opracowane wcześniej uwarunkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januchta-Szostak A, Architektura w symbiozie z wodą. Holenderskie impresje, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005
  2. Filipiak J., Sadowski J, Jeziora szczecińskie, Wydawnictwo Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1994
  3. Dreiseitl H, Waterscapes - Planning, Building and Designing with Water, Birkhaeuser, Basel, Berlin, Boston, 2001
  4. West N., Urban-waterfront developments: a geographic problem in search of a model, Elsevier Ltd., Kingston, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Celebrating Water for Life Advocacy Guide, World Health Organization and UN-Water, 2005
  2. Hamburgs Kreative – Das Verzeichnis 2005/06, NBVD Norman Beckmann Verlag & Design, Hamburg, 2006
  3. Kossak Egbert, Speicherstadt und HafenCity, Ellert & Richter Verlag, Hamburg, 2005
  4. Aktualizacja założeń gospodarki wodnej lewobrzeżnej części miasta Szczecina. Część II, NFOŚ, Szczecin, 1993
  5. Waterfront, http://www.well.com/user/pk/waterfront/yellow.html;, 2011
  6. leisure opportunities., www.leisureopportunities.co.uk/LOemail/wider_newsdetail.cfm?codeID=14179, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna - szkicowa inwentaryzacja, identyfikacja głównych problemów obszaru, dokumentacja fitograficzna10
A-P-3Analizy uwarunkowań zewnętrznych - analiza położenia obszaru w strukturze funkcjonalno przestrzennej miasta i w stosunku do jego układu przyrodniczego15
A-P-4Uwarunkowania wewnętrzne - analiza sposobu użytkowania i zagospodarowania obszaru objętego opracowaniem, inwentaryzaja urbanistyczna, studium zsobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych.10
A-P-5Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru w oparciu o przeprowadzone analizy.20
A-P-6Przygotowanie i prezentacja multmedialna5
A-P-7Studia nad literaturą przedmiotu i selekcja wybranych inspiracji.15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-V/2_W01Umiejętność definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W09rozumie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali
AU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
AU_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).
Metody nauczaniaM-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopni dostatecznym student potrafi dokonać charakterystyki istniejącej i potencjalnej struktury przestrzennej rekreacji wybranego obszaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-V/2_W02Umiejętność dokonywania analiz uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych wybranych elementów struktury objętej zakresem planowania w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W14zna metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne
AU_2A_W19zna ideę zrównoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki
AU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
AU_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe realizowane w technice cyfrowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność dokonania poprawnej analizy uwrunkowań uwzględniający ich podstawowy zakres.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-V/2_U01Umiejętność opracowania koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów struktury przestrzennej trtrnu objętego opracowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U14projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).
Metody nauczaniaM-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
M-2Ćwiczenia projektowe realizowane w technice cyfrowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność generowania podstawowej koncepcji uwzględniającej opracowane wcześniej uwarunkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-V/2_K01Projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznychw szerokim kotekscie misji społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K03dba o prestiż i wysoką rangę zawodu architekta, realizuje kodeks etyczny oraz misję społeczną
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).
Metody nauczaniaM-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
M-2Ćwiczenia projektowe realizowane w technice cyfrowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność generowania podstawowej koncepcji uwzględniającej opracowane wcześniej uwarunkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0