Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie obiektów opieki społecznej i rehabilitacji - wykłady Mariusz Tuszyński Wykład 1. Wprowadzenie do tematyki związanej z projektowaniem obiektów opieki społecznej i rehabilitacji. Program, rola i zakres funkcjonowania. Wykład 2. Programy funkcjonalno-użytkowe obiektów opieki społecznej (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego) i rehabilitacji (klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych). Wykład 3. Zespoły terapeutyczne w obiektach dla osób starszych i niepełnosprawnych. Rodzaje terapii, technologia i urządzenia. Problematyka dostępności obiektów opieki społecznej i rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 45 |
A-P-2 | praca własna w domu | 75 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien czynnie uczestniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_W01 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | AU_2A_W01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-III/1_W02 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | AU_2A_W03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_U01 Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-III/1_U02 Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | AU_2A_U04 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-III/1_U03 Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | AU_2A_U06 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-III/1_U04 Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia | AU_2A_U09 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-III/1_U05 Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | AU_2A_U10 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_W01 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-III/1_W02 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_U01 Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-III/1_U02 Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-III/1_U03 Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-III/1_U04 Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-III/1_U05 Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-III/1_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Meyer-Bohe, Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
- Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
- Rozporządzenie MZ z 10.11.2006 w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, 2006, Dz.U. nr 91, poz. 408
- Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, 1980
- Baranowski W., Cyran M., Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki służby zdrowia i dla cosób niepełnosprawnych, WACETOB, 1999
- Vademecum projektowania zakładów przyrodoleczniczych, MZiOS BPiUTBU Balneoprojekt, 1972
Literatura dodatkowa
- Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2017, Stan prawny na dzień 08.03.2017
- Monz A., Monz J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhausern, Kliniken, Sanatorien, Taschenbuch, 2001
- Szpitale, domy opieki, Architektura & Biznes, 2004, nr 12/2004