Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin
projektyP2 45 4,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1: podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowa wiedza o materiałach
W-2W-2: podstawowa wiedza o teorii architektury, znajomość podstaw psychologicznych architektury, wiedza o pierwiastkach antropologicznych w architekturze

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
C-2C-2: Zdolność uzupełniania obiektu o wartości dodane w procesie nasycania prawidłowego technicznie rozwiązania atrybutami powiązanymi z estetyką i semiologicznym znaczeniem architektury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.3
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.3
T-P-3Określenie niezbędnego pola problemowego dla projektu. Formułowanie idei i programu funkcjonalnego.3
T-P-4Ustalenie celów i systemu kryterialnego do samooceny projektu. Ustalenie programu funkcjonalno-przestrzennego oraz kontekstu przestrzennego i jego możliwych interpretacji.3
T-P-5Krystalizacja koncepcji projektowej – materializacja idei i programu w formie architektonicznej. Ostateczne określenie zakresu projektu.3
T-P-6Przegląd sprawozdawczy (tzw. przegląd połówkowy) z samooceną projektu (na aktualnym etapie).3
T-P-7Przeznaczenie a struktura, funkcjonowanie a trwałość. Dostosowywanie programu, rozwiązania formalnego, osadzenia w kontekście.3
T-P-8Ustalenie planu działań w poszczególnych zakresach rozstrzygnięcia projektu – działanie równoległe w wątkach projektowych, rozwiązywanie dedykowanych problemów technologii obiektowej (zmiennych i dostosowanych do szczegółowego tematu w danym semestrze), materializacja idei architektonicznej z uwzględnieniem potrzeb kulturowych, przy użyciu rozwiązań technicznych i technologicznych.3
T-P-9Opracowanie wymaganych rozwiązań (systemowo) nie architektonicznych – struktura, instalacje, itp.3
T-P-10Konsultacje – opracowywanie rozwiązań indywidualnych.3
T-P-11Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Plan prezentacji finalnego rozwiązania.3
T-P-12Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Zaplanowanie grafiki prezentacyjnej – sposób czytelnego komunikowania projektu.3
T-P-13Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Detale prezentacji projektu.3
T-P-14Złożenie gotowego projektu i przygotowywanie prezentacji.3
T-P-15Końcowa prezentacja projektu – projekt koncepcyjny, projekt techniczny, prezentacja multimedialna.3
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki, architektura jako operowanie na systemach złożonych, perspektywa złożoności w projektowaniu.1
T-W-2Zarządzanie złożonością w projektowaniu – przepływ informacji, ich walidacja (hierarchizacja) i ustalanie ich wpływu na decyzje projektowe. Rozpoznanie celu w projektowaniu.1
T-W-3Projektowanie – synergia pozyskiwania informacji i generowania wiedzy profesjonalnej. Projektowanie a uczenie się.1
T-W-4Obszar percepcji i problematyka psychologiczna w architekturze.1
T-W-5Sfera społeczno-kulturowa w architekturze.1
T-W-6Znaczenie architektury – idea a jakość rozwiązań (funkcjonalnych, formalnych).1
T-W-7Technologia obiektowa – pozaarchitektoniczne rozwiązania determinujące jakość architektury.1
T-W-8Użytkownik stały, użytkownik czasowy, odbiorca – znaczenie, przygotowywanie przestrzeni i jej recepcji dla ww. grup.1
T-W-9Typologiczna analiza obiektów jako punkt wyjścia do zrozumienia różnic i eliminacji puli rozwiązań nieprawidłowych.1
T-W-10Analityka w procesie projektowym. Rozumowe kształtowanie podłoża decyzyjnego w architekturze.1
T-W-11Uwzględnianie kontekstu przestrzennego, interpretacja kontekstu jako pojęcia (abstraktu) i jego transpozycja w architekturze.1
T-W-12Dyskusja publiczna – problemy złożoności, problemy interdyscyplinarności a architektura (udział studentów).1
T-W-13Studia przypadków – omówienie różnych typów dedykowanych (opracowywanych w danym semestrze) obiektów architektonicznych.1
T-W-14Studia przypadków – omówienie różnych typów dedykowanych (opracowywanych w danym semestrze) obiektów architektonicznych.1
T-W-15Podsumowanie – synteza wiedzy z semestru.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Konsultacje na temat lokalizacji, rozpoznanie kryteriów oceny projektu (dyscyplinarnej) – ustalenie programu zajęć mogącego modyfikować poniższe4
A-P-2Analizy studiów przypadków, analizy typologiczne, rozpoznanie technologii obiektowych5
A-P-3Rozpracowanie kontekstu przestrzennego, architektonicznej odpowiedzi na relacje z otoczeniem, parametryczna analiza zagadnienia projektowego8
A-P-4Kompilacja programu funkcjonalnego, szkice projektowe, szkice wariantowe, model roboczy8
A-P-5Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback8
A-P-6Zatwierdzenie modelu roboczego i podjęcie działań projektowych – dokumentacji projektu koncepcyjnego oraz makiety8
A-P-7Projektowanie wariantowe, analizy widoczności, funkcja a program, ostateczne zatwierdzenie układu funkcjonalnego8
A-P-8Ostateczne określenie semiologicznego oddziaływania obiektu na przestrzeń8
A-P-9Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy8
A-P-10Ostateczne zdefiniowanie rozwiązań technologicznych dotyczących układu wnętrz5
A-P-11Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa4
A-P-12Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa4
A-P-13Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa oraz prezentacja multimedialna4
A-P-14Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena4
A-P-15Przegląd i wystawienie ocen4
A-P-16praca własna w domu30
120
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładzie1
A-W-2uczestniczenie w wykładzie1
A-W-3uczestniczenie w wykładzie1
A-W-4uczestniczenie w wykładzie1
A-W-5uczestniczenie w wykładzie1
A-W-6uczestniczenie w wykładzie1
A-W-7uczestniczenie w wykładzie1
A-W-8uczestniczenie w wykładzie1
A-W-9uczestniczenie w wykładzie1
A-W-10uczestniczenie w wykładzie1
A-W-11uczestniczenie w wykładzie1
A-W-12uczestniczenie w wykładzie1
A-W-13uczestniczenie w wykładzie1
A-W-14uczestniczenie w wykładzie1
A-W-15uczestniczenie w wykładzie1
A-W-16praca własna w domu – poszerzanie informacji zdobytych na wykładzie15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
M-2Ćwiczenia M-2 Metody ćwiczeniowo-praktyczne: obserwacja w terenie, projekt
M-3Ćwiczenia M-3 Metody eksponujące: pokaz (przegląd połówkowy)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BS2-IV-1_W01
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
AU_2A_W01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W02
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
AU_2A_W02C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W03
zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
AU_2A_W03C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W04
posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury
AU_2A_W04C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W05
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
AU_2A_W05C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W06
rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
AU_2A_W06C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_W07
zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej
AU_2A_W18C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BS2-IV-1_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U02
prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
AU_2A_U02C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U03
potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
AU_2A_U03C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U04
projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
AU_2A_U04C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U05
do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
AU_2A_U05C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U06
w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U06C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_U07
potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
AU_2A_U10C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BS2-IV-1_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_K02
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
AU_2A_K01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1
AU_2A_BS2-IV-1_K03
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_2A_K02C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BS2-IV-1_W01
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
2,0
3,0w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W02
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
2,0
3,0w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W03
zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
2,0
3,0zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W04
posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury
2,0
3,0posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W05
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
2,0
3,0zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W06
rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
2,0
3,0rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_W07
zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej
2,0
3,0zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BS2-IV-1_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U02
prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
2,0
3,0prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U03
potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
2,0
3,0potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U04
projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
2,0
3,0projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U05
do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
2,0
3,0do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U06
w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_U07
potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
2,0
3,0potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BS2-IV-1_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
2,0
3,0rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_K02
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
2,0
3,0rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_BS2-IV-1_K03
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0
3,0szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander, C., New Concepts in Complexity Theory. Arising from the Studies in the Field of Architecture, Cardiff, 2003, p. 23
  2. Barełkowski, R., Design Driven by Discovery, EFEO Research Center in Kyoto, Kyoto, 2009, in J. Baek, T. Daniell, J. M. Heredia, B. Jacquet and S. Russell, Architecture and Phenomenology, Proceedings of the 2nd International Conference, 26-29 June 2009, Kyoto Seika University, (także wydawnictwo elektroniczne DVD)
  3. Barełkowski, R., Verbal Thinking in the Design Process. Internal and External Communication of Architectural Creation, Common Ground Publishing, Chicago, 2010, Vol. 4, Issue 5, in: Design Principles and Practices: An International Journal, p. 127-138
  4. Barełkowski, R., Paradoks skali, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2010, w: Przestrzeń i Forma, 14, s. 237-248
  5. Barełkowski, R., Learning design by knowing less, Department of Architecture, KU Leuven, Brussels-Gent-Leuven, 2013, in J. Verbeke i B. Pak (red.), Knowning (by) Design, Sint-Lucas School of Architecture, Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, Brussels, Department of Architecture, KU Leuven, Leuven, Belgium, p. 517-524
  6. Barełkowski, R., Idea, zmysł, przestrzeń – wprowadzenie do tematyki procesu projektowego, Wydawnictwo Exemplum, Poznań, 2014, w R. Barełkowski (red.): Przestrzeń jako laboratorium. Perspektywy, studia, interwencje, 12-23
  7. Barełkowski, R., Anatomia porażki. Jakość projektowania a kultura społeczna rozumienia architektury, Wydawnictwo Exemplum, Poznań, 2014, w R. Barełkowski (red.): Przestrzeń jako laboratorium. Perspektywy, studia, interwencje, s. 48-75
  8. Barelkowski, R., Meta-Design and the Triple Learning Organization in Architectural Design Process, 2017, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, 245, 082004, doi:10.1088/1757-899X/245/8/082004
  9. Barełkowski, R., Wielokryterialny system oceny projektów architektonicznych w praktyce i w dydaktyce <Multi-criteria Assessment System for Architectural Design in Pracitce and Teaching>, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2017, w Przestrzeń i Forma, 32
  10. Barełkowski, R., Zagadnienia złożone w projektowaniu architektonicznym <Complex Issues in Architectural Design>, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2017, w Przestrzeń i Forma, 32, s. 47-62
  11. Barełkowski, R., Design Process as Complex System, 2018, in International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, Vol. 13, No 1, p. 46-59.
  12. Canizaro, V. B. (ed.), Architectural Regionalism. Collected Writings on Place, Identity, Modernity, and Tradition, Princeton Architectural Press, New York, 2007
  13. Dewey, J., Sztuka jako doświadczenie, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław, 1975
  14. Dorosiński, W., Gasparski, W. and Wrona, S., Zarys metodyki projektowania, Arkady, Warszawa, 1981
  15. Dunin-Woyseth, H., Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions: An Introduction, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001, in H. Dunin-Woyseth, J. Michl (eds.), Towards a disciplinary identity of the making professions
  16. Eisenman, P., Diagram Diaries, Universe Publishing, New York, 1999
  17. Gasparski, W., O metodologii badań i projektowania systemowego, PWN, Warszawa, 1974, w Materialy II Konferencji Metodologii Projektowania
  18. Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
  19. Hays, K. M. (ed.), Architecture Theory since 1968, Columbia Books of Architecture, New York, 1998
  20. Ibelings, H., Supermodernism. Architecture in the Age of Globalization, NAI Publishers, Rotterdam, 2002
  21. Kociuba, M., Mathesis universalis – naukowy mit jedności <Mathesis universalis – naukowy mit jedności>, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 1998, in P. Bytniewski, J. Mizińska (eds.), Lublin Lectures of Philosophy <Lubelskie Odczyty Filozoficzne>, Nr 6/1998, p. 137-157
  22. Rapoport, A., Culture, Architecture, and Design, Locke Science Publishing Company Inc., Chicago, 2005
  23. Rzevski, G. and Skobelev, P., Managing Complexity, WIT Press, Southampton & Boston, 2014
  24. Schön, D., The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Basic Books, New York, 1984
  25. Trzeciak, P., Historia, psychika, architektura, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988
  26. Tschumi, B., Architecture and Disjunction, The MIT Press, Cambridge, 1998
  27. Zeisel, J., Inquiry by Design, Norton Publ., New York, 1981
  28. Zumthor, P., Thinking Architecture, Birkhauser Verlag, Koln, 1999
  29. Zumthor, P., Atmospheres, Birkhauser Verlag, Koln, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Alexander, C, Notes on the Synthesis of Form, Harvard University Press, Cambridge, 1964
  2. Alexander, C., A Timeless Way of Building, Oxford University Press, New York, 1979
  3. Alexander, C. Ishikawa, S., Silverstein, M., Jacobson, M., Fiksdahl-King, I., Angel, S., A Pattern Language. Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York, 1977
  4. Barełkowski, R., Geometry – an inspiration to architectural experiments <Geometria – inspiracja dla eksperymentów w architekturze>, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005, in L. Zimowski (ed.), Intuition and Architecture <Intuicja i architektura>, p. 97-103
  5. Barełkowski, R., Static and Dynamic Factors in Composing of the Architectural Design <Statyczne a dynamiczne czynniki kształtowania rozwiązań architektonicznych>, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005, in L. Zimowski (ed.), Intuition and Architecture <Intuicja i architektura>, p. 111-116
  6. Barełkowski, R., Infinity of Architecture <Nieskończoność architektury>, Oficyna, Poznań, 2006
  7. Barełkowski, R., Unique Spaces. Interdisciplinary contributions in architectural design process. Involving the fields of art and design, social sciences and economy in mixed-use developments, University of Art and Design Helsinki, Helsinki, 2007, 18/07, in P. Stebbing, G. Burden i L. Anusionwu (eds.), Cumulus Working Papers, 18/07, ISBN 978-951-558-244-7, s. 74-83
  8. Barełkowski, R., Meta-projektowanie – programowanie scenariuszy rozwojowych przestrzeni zurbanizowanych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007, 1/2007, w: Czasopismo Techniczne. Architektura, XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Mieszkać w mieście – Living in the City, ISSN 0011-4561 ISSN 1897-6271, p. 13-23
  9. Barełkowski, R., Kot Schroedingera i antylogie współczesnej architektury, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2011, 15/2011, z. 15, r. 108 4-A/2011/1, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Definiowanie przestrzeni architektonicznej. Trwanie i przemijanie architektury, s. 45-54
  10. Barełkowski, R., Mroczna strona architektury. Prawda w detalach skrywanych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2012, 15/2012, z. 15, r. 109 5-A/1/2012, w: Czasopismo Techniczne. Architektura, Definiowanie przestrzeni architektonicznej. Detal w architekturze, s. 21-33
  11. Kowicki, M., Współczesna agora. Wybrane problemy kształtowania ośrodków usługowych dla małych społeczności lokalnych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  12. Krier, L., Architecture: Choice or Fate <Architektura: wybór czy przeznaczenie>, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2001
  13. Norberg-Schulz, C., Meaning in Western Architecture <Znaczenie w architekturze Zachodu>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
  14. Norberg-Schulz, C., Existence, Space and Architecture <Bycie, przestrzeń i architektura>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 2000
  15. Prokopska, A., Morfologia dzieła architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  16. Rasmussen, S. E., Experiencing Architecture <Odczuwanie architektury>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
  17. Symotiuk, S., Filozofia i genius loci, Instytut Kultury, Warszawa, 1997
  18. Szokolay, S. V., Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design, Elsevier Architectural Press, Oxford – Burlington, 2004
  19. Tuan, Y.-F., Space and Place. The Perspective of Experience, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2005
  20. Unwin, S., Analysing Architecture, Routledge Taylor and Francis Group, New York, 2003
  21. Winskowski, P., Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu XXI wieku, Universitas, Kraków, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.3
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.3
T-P-3Określenie niezbędnego pola problemowego dla projektu. Formułowanie idei i programu funkcjonalnego.3
T-P-4Ustalenie celów i systemu kryterialnego do samooceny projektu. Ustalenie programu funkcjonalno-przestrzennego oraz kontekstu przestrzennego i jego możliwych interpretacji.3
T-P-5Krystalizacja koncepcji projektowej – materializacja idei i programu w formie architektonicznej. Ostateczne określenie zakresu projektu.3
T-P-6Przegląd sprawozdawczy (tzw. przegląd połówkowy) z samooceną projektu (na aktualnym etapie).3
T-P-7Przeznaczenie a struktura, funkcjonowanie a trwałość. Dostosowywanie programu, rozwiązania formalnego, osadzenia w kontekście.3
T-P-8Ustalenie planu działań w poszczególnych zakresach rozstrzygnięcia projektu – działanie równoległe w wątkach projektowych, rozwiązywanie dedykowanych problemów technologii obiektowej (zmiennych i dostosowanych do szczegółowego tematu w danym semestrze), materializacja idei architektonicznej z uwzględnieniem potrzeb kulturowych, przy użyciu rozwiązań technicznych i technologicznych.3
T-P-9Opracowanie wymaganych rozwiązań (systemowo) nie architektonicznych – struktura, instalacje, itp.3
T-P-10Konsultacje – opracowywanie rozwiązań indywidualnych.3
T-P-11Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Plan prezentacji finalnego rozwiązania.3
T-P-12Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Zaplanowanie grafiki prezentacyjnej – sposób czytelnego komunikowania projektu.3
T-P-13Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Detale prezentacji projektu.3
T-P-14Złożenie gotowego projektu i przygotowywanie prezentacji.3
T-P-15Końcowa prezentacja projektu – projekt koncepcyjny, projekt techniczny, prezentacja multimedialna.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki, architektura jako operowanie na systemach złożonych, perspektywa złożoności w projektowaniu.1
T-W-2Zarządzanie złożonością w projektowaniu – przepływ informacji, ich walidacja (hierarchizacja) i ustalanie ich wpływu na decyzje projektowe. Rozpoznanie celu w projektowaniu.1
T-W-3Projektowanie – synergia pozyskiwania informacji i generowania wiedzy profesjonalnej. Projektowanie a uczenie się.1
T-W-4Obszar percepcji i problematyka psychologiczna w architekturze.1
T-W-5Sfera społeczno-kulturowa w architekturze.1
T-W-6Znaczenie architektury – idea a jakość rozwiązań (funkcjonalnych, formalnych).1
T-W-7Technologia obiektowa – pozaarchitektoniczne rozwiązania determinujące jakość architektury.1
T-W-8Użytkownik stały, użytkownik czasowy, odbiorca – znaczenie, przygotowywanie przestrzeni i jej recepcji dla ww. grup.1
T-W-9Typologiczna analiza obiektów jako punkt wyjścia do zrozumienia różnic i eliminacji puli rozwiązań nieprawidłowych.1
T-W-10Analityka w procesie projektowym. Rozumowe kształtowanie podłoża decyzyjnego w architekturze.1
T-W-11Uwzględnianie kontekstu przestrzennego, interpretacja kontekstu jako pojęcia (abstraktu) i jego transpozycja w architekturze.1
T-W-12Dyskusja publiczna – problemy złożoności, problemy interdyscyplinarności a architektura (udział studentów).1
T-W-13Studia przypadków – omówienie różnych typów dedykowanych (opracowywanych w danym semestrze) obiektów architektonicznych.1
T-W-14Studia przypadków – omówienie różnych typów dedykowanych (opracowywanych w danym semestrze) obiektów architektonicznych.1
T-W-15Podsumowanie – synteza wiedzy z semestru.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Konsultacje na temat lokalizacji, rozpoznanie kryteriów oceny projektu (dyscyplinarnej) – ustalenie programu zajęć mogącego modyfikować poniższe4
A-P-2Analizy studiów przypadków, analizy typologiczne, rozpoznanie technologii obiektowych5
A-P-3Rozpracowanie kontekstu przestrzennego, architektonicznej odpowiedzi na relacje z otoczeniem, parametryczna analiza zagadnienia projektowego8
A-P-4Kompilacja programu funkcjonalnego, szkice projektowe, szkice wariantowe, model roboczy8
A-P-5Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback8
A-P-6Zatwierdzenie modelu roboczego i podjęcie działań projektowych – dokumentacji projektu koncepcyjnego oraz makiety8
A-P-7Projektowanie wariantowe, analizy widoczności, funkcja a program, ostateczne zatwierdzenie układu funkcjonalnego8
A-P-8Ostateczne określenie semiologicznego oddziaływania obiektu na przestrzeń8
A-P-9Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy8
A-P-10Ostateczne zdefiniowanie rozwiązań technologicznych dotyczących układu wnętrz5
A-P-11Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa4
A-P-12Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa4
A-P-13Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa oraz prezentacja multimedialna4
A-P-14Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena4
A-P-15Przegląd i wystawienie ocen4
A-P-16praca własna w domu30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładzie1
A-W-2uczestniczenie w wykładzie1
A-W-3uczestniczenie w wykładzie1
A-W-4uczestniczenie w wykładzie1
A-W-5uczestniczenie w wykładzie1
A-W-6uczestniczenie w wykładzie1
A-W-7uczestniczenie w wykładzie1
A-W-8uczestniczenie w wykładzie1
A-W-9uczestniczenie w wykładzie1
A-W-10uczestniczenie w wykładzie1
A-W-11uczestniczenie w wykładzie1
A-W-12uczestniczenie w wykładzie1
A-W-13uczestniczenie w wykładzie1
A-W-14uczestniczenie w wykładzie1
A-W-15uczestniczenie w wykładzie1
A-W-16praca własna w domu – poszerzanie informacji zdobytych na wykładzie15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W01w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W02w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W02zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywa-nia zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W04posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W04posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W06rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W06w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_W07zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W18zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej i warsztatowej
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U02prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U02prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U05do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U05do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_U07potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BS2-IV-1_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel przedmiotuC-1C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć.
T-P-2Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5
4,0
4,5
5,0