Wydział Budownictwa i Architektury - Architecture (S2)
Sylabus przedmiotu Selected issues of modern art and design:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architecture | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selected issues of modern art and design | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student should have basic knowledge in the history of art and contemporary culture. He should have the skills to acquire information independently and be familiar with the basic relationships between contemporary culture and society, politics and local identities. He should also participate activly in contemporary culture. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course aims to familiarize students with selected issues of contemporary culture in its relation to other areas of reality, such as ecology, national identity, language, politics or the sphere of symbols in the visual landscape. The aim of the subject is to broaden the general picture of the functioning of contemporary culture. The subject enables the development of critical tools for observing social and cultural phenomena and for shaping a transparent and consistent, individual position against the challenges of modern times. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | From land art to eco-design. Examples of visual art, design and architecture inspired by nature | 3 |
T-W-2 | National identity - national style. Case study: Zofia Stryjeńska and the Zakopane environment. The phenomena of World Exhibitions | 3 |
T-W-3 | Relation of art and politics. Selected examples. | 3 |
T-W-4 | Language - an element of identity and inspiration for visual culture | 3 |
T-W-5 | New mythologies in design and in culture - reading signs and symbols in the visual landscape | 2 |
T-W-6 | Written test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures, the student should have sufficient knowledge to move freely in the discussed issues and analyze various aspects of its usage. | 15 |
A-W-2 | Students are required to pass the colloquium in the field of the discussed material. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures - a series of lectures addressing selected issues in the field of art and culture. |
M-2 | Colloquium - test checking their knowledge and skills critical to refer to given problems, self-expression and skillful motivate the choices made. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student's presence in classes - partial assessment influencing the final grade. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Exam - assessment influencing the final grade. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_W01 The student has the basic knowledge of the functioning of contemporary art, in a deepened scope should be able to explain the issues discussed during the course, understands, to an advanced degree, the socio-cultural role of art, architecture and industrial design. | AUP_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_U01 Student skillfully recognizes and interprets the phenomena of contemporary culture in relation to the non-artistic spheres of reality (eg. ecology, politics). | AUP_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_K01 Student is able to shape his own work and planning attitude creatively, is eager to draw inspiration from possessed non-technical knowledge | AUP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AUP_2A_EB8-F_K02 The student acquires awareness of the nature of his own cultural and natural environment in relation to other regions and cultural circles. | AUP_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_W01 The student has the basic knowledge of the functioning of contemporary art, in a deepened scope should be able to explain the issues discussed during the course, understands, to an advanced degree, the socio-cultural role of art, architecture and industrial design. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge of the classes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_U01 Student skillfully recognizes and interprets the phenomena of contemporary culture in relation to the non-artistic spheres of reality (eg. ecology, politics). | 2,0 | |
3,0 | Knows how to make a proper selection of data, integrates and presents them with the help of the teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB8-F_K01 Student is able to shape his own work and planning attitude creatively, is eager to draw inspiration from possessed non-technical knowledge | 2,0 | |
3,0 | Diligent student, manifests willingness to exchange views. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AUP_2A_EB8-F_K02 The student acquires awareness of the nature of his own cultural and natural environment in relation to other regions and cultural circles. | 2,0 | |
3,0 | Student shows a slight awareness of the nature of his own cultural and natural environment. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Piotrowski (ed.), Writing Central European Art History. Patterns Traveling Lecture Set, Erste Stiftung, Vienna, 2008
- Roland Barthes, translated by Annette Lavers, Mythologies, Paladin, London, 1972
Literatura dodatkowa
- Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Rebecca Houze, New Mythologies in design and culture. Reading signs and symbols in the visual landscape, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016