Wydział Budownictwa i Architektury - Architecture (S2)
Sylabus przedmiotu Psychology of architecture and perception of composition:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architecture | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychology of architecture and perception of composition | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | has basic knowledge related to the education of an architect engineer |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To familiarize students with the principles of creating compositions in art Preparation and conducting presentations on issues related to the psychology of architecture Shaping the skills in the use of appropriate shapes and colors consistent with their psychological impact |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Key issues - introduction | 3 |
T-L-2 | Transposition of a chosen musical composition into the composition of architectural space | 9 |
T-L-3 | Study of the architectural space's concept inspired by a selected music piece | 9 |
T-L-4 | Development of an architectural space's design inspired by the composition of a selected music piece | 21 |
T-L-5 | Student work's review and the subject pass. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to lectures. Psychology of architecture - basic definitions. | 1 |
T-W-2 | Psychology of perception and evolution of the concept of beauty. | 1 |
T-W-3 | Architectural composition. Demonstration of the simplest form. | 1 |
T-W-4 | Construction of architectural composition and basic conventions. | 1 |
T-W-5 | Visual perception and its main principles. | 1 |
T-W-6 | The importance of perceptual zones in the percepction of composition. | 1 |
T-W-7 | The importance of interdisciplinary activities in the perception of composition. The importance of rhythm and articulation in music and architecture. | 1 |
T-W-8 | Two-phase of perception: impression and rationalization. Impossible figures. | 1 |
T-W-9 | Optical illusions. | 1 |
T-W-10 | Optical illusions - continuation. | 1 |
T-W-11 | Psychology of colors in interior design. | 1 |
T-W-12 | The importance of color in creating an architectural composition. | 1 |
T-W-13 | Stressogenic impact of selected architectural elements. | 1 |
T-W-14 | The impact of architecture on creating social ties. | 1 |
T-W-15 | Passing lectures. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes and active work on the project | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Active presence at lectures. | 15 |
A-W-2 | Analysis and systematization of lecture content. | 10 |
A-W-3 | Preparation for passing lectures. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with multimedia presentation. |
M-2 | project exercises with the introduction to interdisciplinary classes, based on the use of music and other art disciplines, also in the form of project work's revision, team presentation of selected issues and summary discussions |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assessment of periodic student's achievements at the beginning of the course and over their duration |
S-2 | Ocena podsumowująca: Assessment at the end of the course, which summarizes the learning outcomes achieved through the average of grades from the tasks, exercises and carried out projects. |
S-3 | Ocena formująca: Passing lectures. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-07_W01 Knows theory, elements and principles of architectural and urban composition | AUP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-15, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-07_U01 Presents individual design and planning concepts and solutions in an attractive manner | AUP_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-15, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-07_K01 Respects and protects the integrity of the natural and cultural environment | AUP_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-15, T-W-10 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-07_W01 Knows theory, elements and principles of architectural and urban composition | 2,0 | |
3,0 | The student knows the basic aspects of the reception of the composition. He knows the basic laws of perception. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-07_U01 Presents individual design and planning concepts and solutions in an attractive manner | 2,0 | |
3,0 | He correctly uses the laws regarding the composition and psychology of perception. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-07_K01 Respects and protects the integrity of the natural and cultural environment | 2,0 | |
3,0 | Student has got the basic skills art interpretation in the project. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- RICHARD L. GREGORY, Eye and Brain: The Psychology of Seeing, Princeton University Press, 2011
- FABER BIRREN, Color Psychology and Color Therapy, he Citadel Press, Secaucus, NJ, 2011
- Omer Akin, Psychology of Architectural Design (Architecture & Design Science), Pion Ltd, 2011
- David V. Canter, Psychology for Architects, Applied Science Publishers, 2011
- Dak Kopec, Environmental Psychology for Design, 2011
Literatura dodatkowa
- BROOKES eJOURNAL OF LEARNING AND TEACHING, 2011