Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów

Sylabus przedmiotu Leki pochodzenia naturalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Leki pochodzenia naturalnego
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs Chemia Organiczna ukończony kurs Biochemia i związki biologicznie aktywne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne.1
T-W-2Postaci leków roślinnych2
T-W-3Leki homeopatyczne1
T-W-4Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy.8
T-W-5Antybiotyki naturalne1
T-W-6System GMP (Good Manufacturing Practice) – zasady dobrej praktyki produkcyjnej – w produkcji leków roślinnych. Zastosowanie półsyntezy, procesów biochemicznych do otrzymywania leku roślinnego. Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę.1
T-W-7Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4studiowanie literatury3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-12_W01
Student potrafi scharakteryzować postaci leków pochodzenia naturalnego
TCH_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TCH_2A_D04-12_W02
Student posiada wiedzę na temat zastosowania i roli substancji pierwotnych i wtórnych w medycynie oraz farmakologii.
TCH_2A_W10, TCH_2A_W11C-1, C-2T-W-4, T-W-6M-1S-1
TCH_2A_D04-12_W03
Student potrafi przedstawić zastosowanie antybiotyków w medycynie
TCH_2A_W10, TCH_2A_W11C-1, C-2T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-12_U01
Student potrafi określić wpływ struktury leków naturalnych na ich aktywność biologiczną
TCH_2A_U02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-12_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia związków naturalnych w medycynie i farmakologii
TCH_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-12_W01
Student potrafi scharakteryzować postaci leków pochodzenia naturalnego
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić postaci leków pochodzenia naturalnego i scharakteryzować jedną z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-12_W02
Student posiada wiedzę na temat zastosowania i roli substancji pierwotnych i wtórnych w medycynie oraz farmakologii.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić substancje pierwotne i wtórne oraz wskazać rolę i zastosowanie jednej z nich w medycynie lub farmakologii
3,5
4,0
4,5
5,0.
TCH_2A_D04-12_W03
Student potrafi przedstawić zastosowanie antybiotyków w medycynie
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić zastosowanie jednej grupy antybiotyków w medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-12_U01
Student potrafi określić wpływ struktury leków naturalnych na ich aktywność biologiczną
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi na podstawie struktury chemicznej zaklasyfikować podany związek do danej grupy leków naturalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-12_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia związków naturalnych w medycynie i farmakologii
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi wskazać znaczenie niektórych grup leków naturalnych w medycynie i farmakologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markowska L., Leki pochodzenia naturalnego, SplitTrading, Wroclaw, 2006
  2. Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki ograniczne, PWN, Warszawa, 2013
  3. Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roslinne, PZWL, Warszawa, 2007
  4. Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
  5. Timbrell John, Paradoks trucizn substancje chemiczne przyjazne i wrogie, NT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Dunn P.J., Wells A.S., Williams M.T., Green chemistry in the pharmaceutical industry, Wiley-Vch Verlag GmbH&Co.KGaA, 2010
  2. Lippold B.C., Technologie postaci leku z elementami biofarmacji, MedPharm Polska, 2012
  3. Takahashi N., Chemistry of plant hormones, CRC Press Inc., Bica Roca, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne.1
T-W-2Postaci leków roślinnych2
T-W-3Leki homeopatyczne1
T-W-4Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy.8
T-W-5Antybiotyki naturalne1
T-W-6System GMP (Good Manufacturing Practice) – zasady dobrej praktyki produkcyjnej – w produkcji leków roślinnych. Zastosowanie półsyntezy, procesów biochemicznych do otrzymywania leku roślinnego. Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę.1
T-W-7Kolokwium1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4studiowanie literatury3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-12_W01Student potrafi scharakteryzować postaci leków pochodzenia naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
Treści programoweT-W-1Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne.
T-W-2Postaci leków roślinnych
T-W-3Leki homeopatyczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić postaci leków pochodzenia naturalnego i scharakteryzować jedną z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-12_W02Student posiada wiedzę na temat zastosowania i roli substancji pierwotnych i wtórnych w medycynie oraz farmakologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii
Treści programoweT-W-4Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy.
T-W-6System GMP (Good Manufacturing Practice) – zasady dobrej praktyki produkcyjnej – w produkcji leków roślinnych. Zastosowanie półsyntezy, procesów biochemicznych do otrzymywania leku roślinnego. Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić substancje pierwotne i wtórne oraz wskazać rolę i zastosowanie jednej z nich w medycynie lub farmakologii
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-12_W03Student potrafi przedstawić zastosowanie antybiotyków w medycynie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii
Treści programoweT-W-5Antybiotyki naturalne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić zastosowanie jednej grupy antybiotyków w medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-12_U01Student potrafi określić wpływ struktury leków naturalnych na ich aktywność biologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii
Treści programoweT-W-1Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne.
T-W-2Postaci leków roślinnych
T-W-3Leki homeopatyczne
T-W-4Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy.
T-W-5Antybiotyki naturalne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi na podstawie struktury chemicznej zaklasyfikować podany związek do danej grupy leków naturalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-12_K01Student ma świadomość roli i znaczenia związków naturalnych w medycynie i farmakologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii
Treści programoweT-W-1Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne.
T-W-2Postaci leków roślinnych
T-W-3Leki homeopatyczne
T-W-4Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy.
T-W-5Antybiotyki naturalne
T-W-6System GMP (Good Manufacturing Practice) – zasady dobrej praktyki produkcyjnej – w produkcji leków roślinnych. Zastosowanie półsyntezy, procesów biochemicznych do otrzymywania leku roślinnego. Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi wskazać znaczenie niektórych grup leków naturalnych w medycynie i farmakologii
3,5
4,0
4,5
5,0