Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza II
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii i technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne zapoznanie studenta z przebiegiem procesów membranowych. Poznanie zasad eksplotacji instalacji przemysłowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania przebiegu procesów membranowych. Procesy ciśnieniowe: ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Produkcja ultraczystej wody z wykorzystaniem membranowej pilotowej instalacji w skali przemysłowej. Zastosowania destylacji membranowej do oczyszczania wody i ścieków. Wykazanie możliwości oczyszczania skażeń radioaktywnych z wody.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-3Opanowanie zagadnień teoretycznych związanych z tematem ćwiczenia - literatura15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-12_W01
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
TCH_2A_W13C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-12_U01
Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
TCH_2A_U13C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-12_K01
Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
TCH_2A_K04C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-12_W01
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-12_U01
Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
2,0
3,0Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-12_K01
Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
2,0
3,0Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1998
  2. R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  3. M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  4. Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jadrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczenstwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  5. Mieczyslaw Lech, Kierunki rozwoju elektrowni jadrowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 1987
  6. Andrzej Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczenstwo energetyki jadrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorz Jezierski, Energia jadrowa wczoraj i dzis, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Wieslaw Ciechanowicz, Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badan Systemowych PAN, Warszawa, 1995
  3. Jerzy Sobkowski, Malgorzata Jalinska-Kazimierczuk, Chemia jadrowa, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa, 2006
  4. Dawson, J. K.Siemaszko, Aleksander. Tl.Long, Goeffrey., Chemia w energetyce jadrowej, PWN, Warszawa, 1962
  5. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania przebiegu procesów membranowych. Procesy ciśnieniowe: ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Produkcja ultraczystej wody z wykorzystaniem membranowej pilotowej instalacji w skali przemysłowej. Zastosowania destylacji membranowej do oczyszczania wody i ścieków. Wykazanie możliwości oczyszczania skażeń radioaktywnych z wody.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-3Opanowanie zagadnień teoretycznych związanych z tematem ćwiczenia - literatura15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-12_W01ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Praktyczne zapoznanie studenta z przebiegiem procesów membranowych. Poznanie zasad eksplotacji instalacji przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-12_U01Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Praktyczne zapoznanie studenta z przebiegiem procesów membranowych. Poznanie zasad eksplotacji instalacji przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-12_K01Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Praktyczne zapoznanie studenta z przebiegiem procesów membranowych. Poznanie zasad eksplotacji instalacji przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0