Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników
C-3wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych2
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego2
T-A-5Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników2
T-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników2
T-W-3Wnioskowanie statystyczne, testy istotności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych2
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne, zaliczenie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
GP_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_U01
Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
GP_1A_U19C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
GP_1A_K02C-3T-A-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
2,0
3,0student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_U01
Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
2,0
3,0Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
2,0
3,0Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koronacki J., Mielniczuk J, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych2
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego2
T-A-5Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników2
T-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników2
T-W-3Wnioskowanie statystyczne, testy istotności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych2
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne, zaliczenie3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_W01Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_U01Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U19wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników
Treści programoweT-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego
T-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-3wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole
Treści programoweT-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0