Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu szkoły średniej, wiedza społeczno-prawna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowimi uwarunkowaniami prawnymi ustaw regulaujących ochronę środowiska i zagadnienia związane z energetyką, w tym, założenia tych materii, organy, procedury prawne, sankcje z tytułu naruszeń, wdrożenie podstawowej aparatury prawnej objętej przedmiotem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ustawa prawo ochrony środowiska i prawo energetyczne, cele, przedmiot i zakres regulacji.1
T-W-2Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska - przedmiot ochrony, cele, uwarunkowania.1
T-W-3Zasady ogólne w ustawie ochrony środowiska.1
T-W-4Dostęp do informacji o środowisku: państwowy monitoring środowiska, dostęp do informacji publicznej.1
T-W-5Ograny administracji publicznej, rola i zadania w ochronie środowiska: administracja rządowa i samorządowa.1
T-W-6Wybrane postępowania w ochronie środowiska, strony, cechy charakterystyczne: - postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - postępowanie w sprawie programu dostawowczego.1
T-W-7Zagadnienia prawnej ochrony wód, w tym, zakres regulacji, własność, korzystanie z wód, spółki wodne, pozwolenie wodnoprawne.1
T-W-8Wybrane zagadnienia prawa emisyjnego, podstawy regulacji, ochrony przed hałasem, pozwolenie emisyjne.1
T-W-9Odpowiedzialność za naruszenia wymagań prawa ochrony środowiska (odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna - cechy charakterystyczne).1
T-W-10Gospodarowanie (postępowanie) z odpadami, źródla regulacji, zasady postępowania, sankcje.1
T-W-11Zapobieganie poważnym awariom, podstawy prawne, procedury, zakres regulacji prawnej.1
T-W-12Prawne zasady gospodarowania geosfery, instrumenty ochrony prawnej, rola organów państwa.1
T-W-13Prawo energetyczne, aparatura pojęciowa, obowiązki przedsiębiorstw określonych ustawą. Poliyka energetyczna Państwa, uwarunkowania i podstawowe założenia.1
T-W-14Dostarczanie paliw i energii: forma prawna, odpowiedzialność, organy, zasady regulacji. Regulacja gospodarką paliw i energią - wymogi formalno-prawne.1
T-W-15Bezpieczeństwo dostaw paliw i energii, przyczyny zagrożeń. Stany szczególnego zagrożenia, podstawowe pojęcia, uwarunkowania prawne, profilaktyka.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny o charakterze opisowm, w tym objaśnienia i wyjaśnienia podstawowych instytucji prawnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na podstawie przeprowadzonego kolokwium obejmującego trzy zagadnienia (pytania otwarte) oceniane osobno, zaś wynik kolokwium jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/08_W01
Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09
ZIIP_2A_ZES/08_W04
Na ocenę 2 : Student nie potrafi podać podstawowych pojec i definicji ww przedmiotu , zakwalifikowac podstawowych instytucji prawnych . Na ocenę 3 : Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych. Na ocenę 3,5:Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych - zna ich zastosowanie i umie rozróżnić podstawowe instytucje. Na ocenę 4: Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje. Na ocenę 4,5 : Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje oraz potrafi zaprezentować porządane kierunki zmian. Na ocenę 5 : Student potrafi efektywnie prezentować , analizować , dyskutować o regulacjach i instytucjach prawnych ww materii. Student potrafi oceniać rezultaty regulacji (pozytywy i negatywy ) .Student daje pożądane sugestie w kierunku ich praktycznego zastosowania.
ZIIP_2A_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/08_U01
Student potrafi prawidłowo dobierać właściwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źródeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U05, ZIIP_2A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/08_K01
Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
ZIIP_2A_K05, ZIIP_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/08_W01
Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/08_U01
Student potrafi prawidłowo dobierać właściwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źródeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/08_K01
Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 5
  2. M. Górski (redaktor), Prawo ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 1
  3. K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, Lexis Nexis, Warszawa, 2010, 6
  4. W. Radecki, Ochrona środowiska w orzecznictwie SN i NSA, Zakamycze, Warszawa, 1995, 1
  5. J. Stochlak, M. Podolak, Ochrona środowiska w Polsce, studium prawno-politologiczna, KUL, Lublin, 2006, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawa prawo ochrony środowiska i prawo energetyczne, cele, przedmiot i zakres regulacji.1
T-W-2Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska - przedmiot ochrony, cele, uwarunkowania.1
T-W-3Zasady ogólne w ustawie ochrony środowiska.1
T-W-4Dostęp do informacji o środowisku: państwowy monitoring środowiska, dostęp do informacji publicznej.1
T-W-5Ograny administracji publicznej, rola i zadania w ochronie środowiska: administracja rządowa i samorządowa.1
T-W-6Wybrane postępowania w ochronie środowiska, strony, cechy charakterystyczne: - postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - postępowanie w sprawie programu dostawowczego.1
T-W-7Zagadnienia prawnej ochrony wód, w tym, zakres regulacji, własność, korzystanie z wód, spółki wodne, pozwolenie wodnoprawne.1
T-W-8Wybrane zagadnienia prawa emisyjnego, podstawy regulacji, ochrony przed hałasem, pozwolenie emisyjne.1
T-W-9Odpowiedzialność za naruszenia wymagań prawa ochrony środowiska (odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna - cechy charakterystyczne).1
T-W-10Gospodarowanie (postępowanie) z odpadami, źródla regulacji, zasady postępowania, sankcje.1
T-W-11Zapobieganie poważnym awariom, podstawy prawne, procedury, zakres regulacji prawnej.1
T-W-12Prawne zasady gospodarowania geosfery, instrumenty ochrony prawnej, rola organów państwa.1
T-W-13Prawo energetyczne, aparatura pojęciowa, obowiązki przedsiębiorstw określonych ustawą. Poliyka energetyczna Państwa, uwarunkowania i podstawowe założenia.1
T-W-14Dostarczanie paliw i energii: forma prawna, odpowiedzialność, organy, zasady regulacji. Regulacja gospodarką paliw i energią - wymogi formalno-prawne.1
T-W-15Bezpieczeństwo dostaw paliw i energii, przyczyny zagrożeń. Stany szczególnego zagrożenia, podstawowe pojęcia, uwarunkowania prawne, profilaktyka.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/08_W01Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/08_W04Na ocenę 2 : Student nie potrafi podać podstawowych pojec i definicji ww przedmiotu , zakwalifikowac podstawowych instytucji prawnych . Na ocenę 3 : Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych. Na ocenę 3,5:Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych - zna ich zastosowanie i umie rozróżnić podstawowe instytucje. Na ocenę 4: Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje. Na ocenę 4,5 : Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje oraz potrafi zaprezentować porządane kierunki zmian. Na ocenę 5 : Student potrafi efektywnie prezentować , analizować , dyskutować o regulacjach i instytucjach prawnych ww materii. Student potrafi oceniać rezultaty regulacji (pozytywy i negatywy ) .Student daje pożądane sugestie w kierunku ich praktycznego zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowimi uwarunkowaniami prawnymi ustaw regulaujących ochronę środowiska i zagadnienia związane z energetyką, w tym, założenia tych materii, organy, procedury prawne, sankcje z tytułu naruszeń, wdrożenie podstawowej aparatury prawnej objętej przedmiotem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze opisowm, w tym objaśnienia i wyjaśnienia podstawowych instytucji prawnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na podstawie przeprowadzonego kolokwium obejmującego trzy zagadnienia (pytania otwarte) oceniane osobno, zaś wynik kolokwium jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/08_U01Student potrafi prawidłowo dobierać właściwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źródeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/08_K01Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
ZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
3,5
4,0
4,5
5,0