Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 2,60,30zaliczenie
laboratoriaL4 30 1,70,26zaliczenie
wykładyW4 15 1,70,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore6
T-L-3Przetwarzaie danych tekstowych. Zastosowania symboli grupowych oraz funkcji tekstowych w zapytaniach wybierających. Tworzenie zapytań wybierających wielokryterialnych z operatorami AND i OR.4
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas4
T-L-5Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.4
T-L-6Zapytania odwołujace się do podzapytań. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. Złączenia wenętrzne. Zpytania wybierajace odwołujące się do stałych tablicowych.6
T-L-7Normalizacja bazy jednotabelarycznej.4
30
projekty
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.1
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.2
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.4
T-P-5Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM2
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.4
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.2
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji2
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów8
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów13
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
52
projekty
A-P-1Udział studenta w zajęciach13
A-P-2Instalacja MS Sql Server.8
A-P-3Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007. Konsultacje54
A-P-4Zaliczenie projektu2
77
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu. Studia literaturowe. Konsultacje30
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie6
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz z pytaniami praktycznymi.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_W01
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
ZIIP_1A_W03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_U01
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U21C-1T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
ZIIP_1A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_W01
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_U01
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore6
T-L-3Przetwarzaie danych tekstowych. Zastosowania symboli grupowych oraz funkcji tekstowych w zapytaniach wybierających. Tworzenie zapytań wybierających wielokryterialnych z operatorami AND i OR.4
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas4
T-L-5Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.4
T-L-6Zapytania odwołujace się do podzapytań. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. Złączenia wenętrzne. Zpytania wybierajace odwołujące się do stałych tablicowych.6
T-L-7Normalizacja bazy jednotabelarycznej.4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.1
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.2
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.4
T-P-5Zaliczenie projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM2
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.4
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.2
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji2
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów8
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów13
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w zajęciach13
A-P-2Instalacja MS Sql Server.8
A-P-3Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007. Konsultacje54
A-P-4Zaliczenie projektu2
77
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu. Studia literaturowe. Konsultacje30
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie6
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_W01Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-5Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz z pytaniami praktycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_U01Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-5Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_K01Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-5Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.