Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie produkcją, usługami, jakością i bezpieczeństwem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie produkcją, usługami, jakością i bezpieczeństwem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Maciej Krzemieniecki <Maciej.Krzemieniecki@zut.edu.pl>, Andrzej Kwintowski <Andrzej.Kwintowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 45 3,00,40zaliczenie
wykładyW4 60 3,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawową wiedzę z ekonomii i zarządzania
W-2Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.
W-3Student powinien posiadać podstawową znajomość zarządzania jakością i personelem oraz podstaw oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania przedsiębiorstwa w jego otoczeniu wewnętrznym i zewnetrznym
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-9Zapoznanie studentów z technikiami przeprowadzanie audytów oraz analizy ryzyka różnych domen bezpieczeństwa
C-10Ukształtowanie umiejętnosci identyfikowania i klasyfikacji zasobów, podatności, zagrożeń, oszacowania ryzyka, tworzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego15
T-P-2Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania15
T-P-3Przeprowadzenie analizy ryzyka przykładowego produktu( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.15
45
wykłady
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa, rodzaje procesów produkcyjnych, analiza otoczenia systemu produkcyjnego, podstawowe decyzje związane z produkcją i usługami.10
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami, otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa, struktura produkcyjna, typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.10
T-W-3Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym, metody projektowania przepływu materiałów, cykl życia produktu, doskonalenie cyklu produkcyjnego.10
T-W-4Normalizacja w zakresie zarządzania jakością, Wybrane pojęcia w zakresie SZJ wg PN-EN ISO 9000:2015. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:2010. Przedsiębiorstwo jako system otwarty/ kontekst organizacji.7
T-W-5Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001.8
T-W-6Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie, proces analizy i oszacowania ryzyka, orzegla metodyk analizy ryzyka7
T-W-7Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.8
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie sprawozdania15
A-P-3Konsultacje5
A-P-4Realizacja zadania problemowego25
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Obecność na egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu6
A-W-5Przygotowanie do zajęć6
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykad informacyjny
M-2Gry dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-6Zajęcia praktyczne w wybranych przedsiębiorstwach - wizyty studyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_W03
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16C-7, C-8T-P-2M-5S-4
ZIIP_1A_C07_W04
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W16C-7, C-8T-W-5M-5S-1
ZIIP_1A_C07_W05
Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14C-9T-W-7, T-W-6M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_U01
Student umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
ZIIP_1A_U07, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-4S-2
ZIIP_1A_C07_U02
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U20C-8T-W-5M-5S-4
ZIIP_1A_C07_U03
Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22C-10T-P-3M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_K02
Jest świadomy wymagań wobec systemów zarządzania produkcją, jakością i bezpieczeństwem oraz konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
ZIIP_1A_K01C-7, C-8, C-6T-W-5, T-W-4M-5S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_W03
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
ZIIP_1A_C07_W04
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu
ZIIP_1A_C07_W05
Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_U01
Student umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
2,0Brak umiejętności przeprowadzenia analizy otoczenia i wewnetrznej sytuacji ekonomicznej
3,0umie korzystac z wybranych metod analizy, słabo formułuje wnioski z analizy i słabo je wykorzystuje w dalsze pracy nad planami
3,5umie korzystac z wybranych metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje słabo i słabo wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,0umie korzystac z większości omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,5umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
5,0umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, wszystkie wnioski z analizy formułuje bardzo dobrze i wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
ZIIP_1A_C07_U02
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
ZIIP_1A_C07_U03
Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności przeprowadzania analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa za pomocą wybranych metod przedstawionych na laboratoriach, interpretacji wyników analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa, implementacji zabezpieczeń i wdrażania polityki bezpieczeństwa dla systemu informacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_K02
Jest świadomy wymagań wobec systemów zarządzania produkcją, jakością i bezpieczeństwem oraz konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G., Zarzdządzanie. Produkcja i Usługi., PWN, Warszawa, 1997
  2. Andrzej Białas, , Bezpieczenstwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie drugie
  3. J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  4. Tomasz Polaczek, Audyt bezpieczenstwa informacji w praktyce, Helion, Gliwice, 2006
  5. Chase R.B., Aquilano N.J., Jakobs F.R., Production and Operations. Manufacturing and Services, Irvin Mc Graw-Hill, Boston...Toronto, 1998
  6. J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
  7. Matczewski A., Zarządzanie produkcją przemysłową, PWE, Warszawa, 1990
  8. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
  9. Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
  10. Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
  11. Adam Hamrol, Piotr Grudowski, Zofia Zymonik, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, PWE, Warszawa, 2013, 1

Literatura dodatkowa

  1. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacjami, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1997
  2. Kszysztof Liderman, Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych, PWN, Warszawa, 2008
  3. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  4. Zawieska Wiktor, Ocena ryzyka zawodowego Tom 1 - Podstawy metodyczne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2004, III zaktualizowane
  5. Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008
  6. Norma PN-ISO/IEC 27001:2007, Technika informatyczna -- Techniki bezpieczeństwa -Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji -Wymagania, PKN, 2007
  7. Norma PN-ISO/IEC 27001:2007/Ap1:2010, Technika informatyczna -- Techniki bezpieczeństwa - Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji - Wymagania, PKN, 2010
  8. Norma PN-ISO/IEC 27005:2010, Technika informatyczna - Techniki bezpieczeństwa - Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji, PKN, 2010
  9. Norma PN-N-18001:2004, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Wymagania, PKN, 2004
  10. Norma PN-N-18002:2011, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, PKN, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego15
T-P-2Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania15
T-P-3Przeprowadzenie analizy ryzyka przykładowego produktu( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa, rodzaje procesów produkcyjnych, analiza otoczenia systemu produkcyjnego, podstawowe decyzje związane z produkcją i usługami.10
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami, otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa, struktura produkcyjna, typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.10
T-W-3Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym, metody projektowania przepływu materiałów, cykl życia produktu, doskonalenie cyklu produkcyjnego.10
T-W-4Normalizacja w zakresie zarządzania jakością, Wybrane pojęcia w zakresie SZJ wg PN-EN ISO 9000:2015. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:2010. Przedsiębiorstwo jako system otwarty/ kontekst organizacji.7
T-W-5Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001.8
T-W-6Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie, proces analizy i oszacowania ryzyka, orzegla metodyk analizy ryzyka7
T-W-7Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.8
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie sprawozdania15
A-P-3Konsultacje5
A-P-4Realizacja zadania problemowego25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Obecność na egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu6
A-W-5Przygotowanie do zajęć6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W03Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-P-2Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W04Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-5Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W05Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z technikiami przeprowadzanie audytów oraz analizy ryzyka różnych domen bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-7Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.
T-W-6Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie, proces analizy i oszacowania ryzyka, orzegla metodyk analizy ryzyka
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U01Student umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U16potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizowania przedsiębiorstwa w jego otoczeniu wewnętrznym i zewnetrznym
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
Treści programoweT-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami, otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa, struktura produkcyjna, typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa, rodzaje procesów produkcyjnych, analiza otoczenia systemu produkcyjnego, podstawowe decyzje związane z produkcją i usługami.
Metody nauczaniaM-1Wykad informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przeprowadzenia analizy otoczenia i wewnetrznej sytuacji ekonomicznej
3,0umie korzystac z wybranych metod analizy, słabo formułuje wnioski z analizy i słabo je wykorzystuje w dalsze pracy nad planami
3,5umie korzystac z wybranych metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje słabo i słabo wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,0umie korzystac z większości omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,5umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
5,0umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, wszystkie wnioski z analizy formułuje bardzo dobrze i wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U02Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-8Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-5Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U03Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania, na poziomie operacyjnym, istniejącymi obiektami, procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-10Ukształtowanie umiejętnosci identyfikowania i klasyfikacji zasobów, podatności, zagrożeń, oszacowania ryzyka, tworzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem w organizacji.
Treści programoweT-P-3Przeprowadzenie analizy ryzyka przykładowego produktu( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności przeprowadzania analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa za pomocą wybranych metod przedstawionych na laboratoriach, interpretacji wyników analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa, implementacji zabezpieczeń i wdrażania polityki bezpieczeństwa dla systemu informacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_K02Jest świadomy wymagań wobec systemów zarządzania produkcją, jakością i bezpieczeństwem oraz konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-5Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001.
T-W-4Normalizacja w zakresie zarządzania jakością, Wybrane pojęcia w zakresie SZJ wg PN-EN ISO 9000:2015. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:2010. Przedsiębiorstwo jako system otwarty/ kontekst organizacji.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.