Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Zarządzanie logistyczne w produkcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie logistyczne w produkcji
Specjalność logistyka przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,60,33zaliczenie
projektyP1 10 0,60,33zaliczenie
wykładyW1 10 0,80,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw budowy maszyn i organizacji procesów technologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych zagadnieniach logistycznych występujących w procesie produkcyjnym.
C-2Nabycie umiejętności rozwiązywania typowych zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykresy sieciowe. (zasady wykonywania wykresów sieciowych typu PERT). Określanie ścieżki krytycznej4
T-A-2Harmonogramowanie produkcji w oparciu o wykresy Ganta'a3
T-A-3Zagadnienia alokacji magazynów i klientów2
T-A-4Analiza wrażliwości1
10
projekty
T-P-1Projekt z zakresu logistyki produkcji (planowanie alokacji zasobów, długości oraz ilości środków transportowych, wielkości partii transportowych, magazynów międzystanowiskowych itp.)10
10
wykłady
T-W-1System logistyczny przedsiębiorstwa produkcyjnego- istota i zakres logistyki produkcji (podstawowe pojęcia i definicje: produkcja , produkt, środowisko i infrastruktura procesu, miejsce logistyki produkcji w systemie logistycznym), Funkcjonalny podział systemów logistycznych wg faz przepływów towarów.2
T-W-2Logistyka zaopatrzenia materiałowego. Klasyczne modele sterowania zapasami. Składowe logistyki zaopatrzenia. Zasady logistycznego zarządzania zaopatrzeniem. Zarządzanie procesem zakupu Kryteria wyboru dostawcy.3
T-W-3Nowoczesne metody sterowania przepływami. Proces logistyczny z pozycji przedsiębiorstwa. (rozwój produktu, sprzedaż, realizacja zamówienia,zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, obsługa posprzedażowa).2
T-W-4Procesy przepływu materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych w procesach produkcyjnych (Typowe modele przepływów produkcyjnych. Przykłady różnych wariantów technologii produkcji. Ekonomiczna wielkość partii produkcyjnej)2
T-W-5Zagadnienia produkcji w łańcuchu podaży (eleastyczność produkcji, środowisko produkcyjne, wyroby modułowe, projektowanie równoległe)1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.7
17
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Samodzielna praca studenta w czasie realizacji projektu.6
16
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
22

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego, poszerzone o konwersację.
M-2Projekt grupowy.
M-3Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań oraz problemów logistycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena (w grupie) wykonanego projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiązywanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/01_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów logistycznych występujących w procesach produkcyjnych
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W05, ZIIP_2A_W07C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/01_U01
Student posiada praktyczne umiejętności z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych oraz środków pomocniczych w procesie produkcyjnym
ZIIP_2A_U07, ZIIP_2A_U14C-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/01_K01
Student potrafi pracować w zespole analizującym zagadnienia logistyczne procesów produkcyjnych.
ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K03C-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/01_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów logistycznych występujących w procesach produkcyjnych
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie podstawowe modele zaopatrzenia materiałowego.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie znaczenie modeli zaopatrzenia materiałowego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Posiada wiedzę na temat proceów logistycznych. Zna modele zaopatrzenia materiałowego oraz rozumie ich znaczenie dla procesu produkcyjnego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS. Zna wpływ kontroli jakości na przebieg procesów logistycznych. Zna nowoczesne metody sterowania strumieniami w systemie produkcyjnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/01_U01
Student posiada praktyczne umiejętności z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych oraz środków pomocniczych w procesie produkcyjnym
2,0Nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych (oraz środków pomocniczych) w systemie produkcyjnym.
3,0Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania prostych zadań produkcyjnych.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać proste zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Umie tworzyć sieci typu PERT oraz określić scieżkę krytyczną. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania skąplikowanych zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać typowe zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/01_K01
Student potrafi pracować w zespole analizującym zagadnienia logistyczne procesów produkcyjnych.
2,0Ujawnia brak zaangażowania się w pracy zespołowej.
3,0Ujawnia mierne zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Nie wnosi nowych pomysłów, organicza się do realizowania podstawowych zadań.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia duże zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu. Poszukuje rozwiązań i ulepszeń procesu produkcyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Red. M, Fertisz. I, Logistyka produkcji, LIM, Poznań, 2003
  2. Skowronek. Cz., Sarjusz - Wolski. Z., Logistyka w przedsiebiorstwie., PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Durlik I., Restrukturyzacja procesów gospodarczych., Agencja Wydawnicza "Placet"., Warszawa, 1998
  2. Jonca A., Logistyka produkcyjna. Wybór rozwiazan transportowych., Instytut Organizacji Przemysłu Maszynowego, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykresy sieciowe. (zasady wykonywania wykresów sieciowych typu PERT). Określanie ścieżki krytycznej4
T-A-2Harmonogramowanie produkcji w oparciu o wykresy Ganta'a3
T-A-3Zagadnienia alokacji magazynów i klientów2
T-A-4Analiza wrażliwości1
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt z zakresu logistyki produkcji (planowanie alokacji zasobów, długości oraz ilości środków transportowych, wielkości partii transportowych, magazynów międzystanowiskowych itp.)10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System logistyczny przedsiębiorstwa produkcyjnego- istota i zakres logistyki produkcji (podstawowe pojęcia i definicje: produkcja , produkt, środowisko i infrastruktura procesu, miejsce logistyki produkcji w systemie logistycznym), Funkcjonalny podział systemów logistycznych wg faz przepływów towarów.2
T-W-2Logistyka zaopatrzenia materiałowego. Klasyczne modele sterowania zapasami. Składowe logistyki zaopatrzenia. Zasady logistycznego zarządzania zaopatrzeniem. Zarządzanie procesem zakupu Kryteria wyboru dostawcy.3
T-W-3Nowoczesne metody sterowania przepływami. Proces logistyczny z pozycji przedsiębiorstwa. (rozwój produktu, sprzedaż, realizacja zamówienia,zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, obsługa posprzedażowa).2
T-W-4Procesy przepływu materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych w procesach produkcyjnych (Typowe modele przepływów produkcyjnych. Przykłady różnych wariantów technologii produkcji. Ekonomiczna wielkość partii produkcyjnej)2
T-W-5Zagadnienia produkcji w łańcuchu podaży (eleastyczność produkcji, środowisko produkcyjne, wyroby modułowe, projektowanie równoległe)1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.7
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Samodzielna praca studenta w czasie realizacji projektu.6
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/01_W01Student posiada wiedzę na temat procesów logistycznych występujących w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych zagadnieniach logistycznych występujących w procesie produkcyjnym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego, poszerzone o konwersację.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie podstawowe modele zaopatrzenia materiałowego.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie znaczenie modeli zaopatrzenia materiałowego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Posiada wiedzę na temat proceów logistycznych. Zna modele zaopatrzenia materiałowego oraz rozumie ich znaczenie dla procesu produkcyjnego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS. Zna wpływ kontroli jakości na przebieg procesów logistycznych. Zna nowoczesne metody sterowania strumieniami w systemie produkcyjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/01_U01Student posiada praktyczne umiejętności z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych oraz środków pomocniczych w procesie produkcyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozwiązywania typowych zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań oraz problemów logistycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiązywanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych (oraz środków pomocniczych) w systemie produkcyjnym.
3,0Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania prostych zadań produkcyjnych.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać proste zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Umie tworzyć sieci typu PERT oraz określić scieżkę krytyczną. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania skąplikowanych zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać typowe zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/01_K01Student potrafi pracować w zespole analizującym zagadnienia logistyczne procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozwiązywania typowych zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi.
Metody nauczaniaM-2Projekt grupowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena (w grupie) wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zaangażowania się w pracy zespołowej.
3,0Ujawnia mierne zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Nie wnosi nowych pomysłów, organicza się do realizowania podstawowych zadań.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia duże zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu. Poszukuje rozwiązań i ulepszeń procesu produkcyjnego.