Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia technologii energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia technologii energetycznych
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 10 0,90,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunek macierzowy
W-2Znajomość środowiskowych aspektów oddziaływania energetyki na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
C-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej7
T-P-2Prezentacja zadań w grupach3
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska podczas wytwarzania energii1
T-W-2Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-3Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia1
T-W-4Normy dotyczące LCA1
T-W-5Cel i zakres analizy LCA2
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI2
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA2
T-W-8Interpretacja cyklu życia2
T-W-9Przykłady analizy LCA wybranych technologii energetycznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji14
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia14
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/05_W01
- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U15C-2T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/05_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie oraz świadomość społecznych stutków wytwarzania energii
ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K05C-3T-P-2M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/05_W01
- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym oraz prawidłowe odpowiedzi na pytania kontrolne dotyczące projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/05_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie oraz świadomość społecznych stutków wytwarzania energii
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  2. Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, IGSMiE PAN, 2001
  3. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, PN-EN ISO 14001:2005 „Systemy zarzadzania srodowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania”, 2005
  2. Norma Europejska, PN-EN ISO 14040:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  3. Norma Europejska, PN-EN ISO 14041:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  4. Norma Europejska, PN-EN ISO 14042:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Ocena wpływu cyklu zycia, 2005
  5. Norma Europejska, PN-EN ISO 14043:2005 Zarzadzanie Srodowiskowe, Interpretacja wpływu cyklu zycia, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej7
T-P-2Prezentacja zadań w grupach3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska podczas wytwarzania energii1
T-W-2Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-3Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia1
T-W-4Normy dotyczące LCA1
T-W-5Cel i zakres analizy LCA2
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI2
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA2
T-W-8Interpretacja cyklu życia2
T-W-9Przykłady analizy LCA wybranych technologii energetycznych3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji14
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia14
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/05_W01- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
Treści programoweT-W-2Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii
T-W-3Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia
T-W-4Normy dotyczące LCA
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA
T-W-5Cel i zakres analizy LCA
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska podczas wytwarzania energii
T-W-8Interpretacja cyklu życia
T-W-9Przykłady analizy LCA wybranych technologii energetycznych
Metody nauczaniaM-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/05_U01- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
Treści programoweT-P-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym oraz prawidłowe odpowiedzi na pytania kontrolne dotyczące projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/05_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie oraz świadomość społecznych stutków wytwarzania energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.
Treści programoweT-P-2Prezentacja zadań w grupach
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0