Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Działanie i diagnostyka układów bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Działanie i diagnostyka układów bezpieczeństwa
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw budowy i diagnostyki pojazdów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o budowie i działaniu układów bezpieczeństwa pojazdów oraz zapoznanie studentów z systemami idiagnostyki stanowiskowej i pokładowej elementów i układów mechatronicznych w pojazdach przy zastosowaniu testerów komputerowych i diagnoskopów.
C-2Zapoznanie z oprogramowaniem testerów i zasadami prawidłowego wnioskowania przy badaniach diagnostycznych z zastosowaniem systemów komputerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ABS4
T-L-2Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ASR4
T-L-3Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ESP4
T-L-4Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – aktywnego tempomatu ACC4
T-L-5Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – półaktywnego i aktywnego zawieszenia kół samochodowych4
T-L-6Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – pasów bezpieczeństwa4
T-L-7Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – poduszek gazowych2
T-L-8Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – układu klimatyzacji4
30
wykłady
T-W-1Metody i systemy diagnostyki w zakresie układów bezpieczeństwa. Diagnostyka komputerowa. Podstawy prawne i normalizacja w zakresie diagnostyki komputerowej. Charakterystyka systemów sterowania podzespołów pojazdów samochodowych. Komunikacja diagnoskop – jednostki sterujące podzespołów pojazdu: złącza diagnostyczne, protokoły wymiany informacji, kody impulsów świetlnych. Komputerowe urządzenia diagnostyczne – charakterystyka funkcjonalna. Tryby pracy testera diagnostycznego. Procedury diagnostyczne Kryteria diagnostycznej oceny układów bezpieczeństwa Diagnoskopybwarsztatowe stacjonarne. Systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów samochodowych. Tendencje rozwojowe diagnostyki układów bezpieczeństwa.6
T-W-2Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. Pomiary w mechatronice samochodowej.2
T-W-3Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Podstawy działania systemów poprawiających stabilność ruchu ESP. Nowoczesne rozwiązania układów hamulcowych, Hamulce klinowe, elektryczne i elektrohydrauliczne. Systemy ABS, ASR, ACC. Zawieszenia półaktywne i aktywne kół samochodowych. Zastosowanie cieczy magnetoreologicznych w układach zawieszeń kół. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze steer by wire.10
T-W-4Diagnostyka układów bezpieczeństwa czynnego4
T-W-5Sterowanie układami bezpieczeństwa biernego i komfortu (pasy bezpieczeństwa, poduszki gazowe, układy klimatyzacji).4
T-W-6Diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Film, pokaz slajdów
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/05_W01
Student ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat budowy i metod diagnoizowania systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
T_2A_W08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/05_U01
Student posiada praktyczne umiejętności opisu i analizy struktury funkcjonalnej i niezawodnościowej układów bezpieczeństwa. Potrafi dobrać odpowiednią metodę diagnostyki oraz identyfikuje niesprawności układów bezpieczeństwa na podstawie uzyskanych wyników pomiarów
T_2A_U08C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/05_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
T_2A_K03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/05_W01
Student ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat budowy i metod diagnoizowania systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/05_U01
Student posiada praktyczne umiejętności opisu i analizy struktury funkcjonalnej i niezawodnościowej układów bezpieczeństwa. Potrafi dobrać odpowiednią metodę diagnostyki oraz identyfikuje niesprawności układów bezpieczeństwa na podstawie uzyskanych wyników pomiarów
2,0
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w ocenie znaczenia układów w bezpieczeństwie transportu drogowego. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/05_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Reimpell, Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. K. Studziński, Samochód Teoria, konstrukcja i obliczanie, WKiŁ, Warszawa, 1980
  3. Herner A., Riehl H. J., : Elektrotechnika I Elektronika w Pojazdach Samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2004
  4. Mazurek St., Merkisz J., Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2007
  5. Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Waeszawa, 2008
  6. Lozia Z., Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Praca zbiorowa, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ABS4
T-L-2Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ASR4
T-L-3Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ESP4
T-L-4Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – aktywnego tempomatu ACC4
T-L-5Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – półaktywnego i aktywnego zawieszenia kół samochodowych4
T-L-6Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – pasów bezpieczeństwa4
T-L-7Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – poduszek gazowych2
T-L-8Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – układu klimatyzacji4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody i systemy diagnostyki w zakresie układów bezpieczeństwa. Diagnostyka komputerowa. Podstawy prawne i normalizacja w zakresie diagnostyki komputerowej. Charakterystyka systemów sterowania podzespołów pojazdów samochodowych. Komunikacja diagnoskop – jednostki sterujące podzespołów pojazdu: złącza diagnostyczne, protokoły wymiany informacji, kody impulsów świetlnych. Komputerowe urządzenia diagnostyczne – charakterystyka funkcjonalna. Tryby pracy testera diagnostycznego. Procedury diagnostyczne Kryteria diagnostycznej oceny układów bezpieczeństwa Diagnoskopybwarsztatowe stacjonarne. Systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów samochodowych. Tendencje rozwojowe diagnostyki układów bezpieczeństwa.6
T-W-2Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. Pomiary w mechatronice samochodowej.2
T-W-3Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Podstawy działania systemów poprawiających stabilność ruchu ESP. Nowoczesne rozwiązania układów hamulcowych, Hamulce klinowe, elektryczne i elektrohydrauliczne. Systemy ABS, ASR, ACC. Zawieszenia półaktywne i aktywne kół samochodowych. Zastosowanie cieczy magnetoreologicznych w układach zawieszeń kół. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze steer by wire.10
T-W-4Diagnostyka układów bezpieczeństwa czynnego4
T-W-5Sterowanie układami bezpieczeństwa biernego i komfortu (pasy bezpieczeństwa, poduszki gazowe, układy klimatyzacji).4
T-W-6Diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/05_W01Student ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat budowy i metod diagnoizowania systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i działaniu układów bezpieczeństwa pojazdów oraz zapoznanie studentów z systemami idiagnostyki stanowiskowej i pokładowej elementów i układów mechatronicznych w pojazdach przy zastosowaniu testerów komputerowych i diagnoskopów.
Treści programoweT-W-3Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Podstawy działania systemów poprawiających stabilność ruchu ESP. Nowoczesne rozwiązania układów hamulcowych, Hamulce klinowe, elektryczne i elektrohydrauliczne. Systemy ABS, ASR, ACC. Zawieszenia półaktywne i aktywne kół samochodowych. Zastosowanie cieczy magnetoreologicznych w układach zawieszeń kół. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze steer by wire.
T-W-2Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. Pomiary w mechatronice samochodowej.
T-W-1Metody i systemy diagnostyki w zakresie układów bezpieczeństwa. Diagnostyka komputerowa. Podstawy prawne i normalizacja w zakresie diagnostyki komputerowej. Charakterystyka systemów sterowania podzespołów pojazdów samochodowych. Komunikacja diagnoskop – jednostki sterujące podzespołów pojazdu: złącza diagnostyczne, protokoły wymiany informacji, kody impulsów świetlnych. Komputerowe urządzenia diagnostyczne – charakterystyka funkcjonalna. Tryby pracy testera diagnostycznego. Procedury diagnostyczne Kryteria diagnostycznej oceny układów bezpieczeństwa Diagnoskopybwarsztatowe stacjonarne. Systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów samochodowych. Tendencje rozwojowe diagnostyki układów bezpieczeństwa.
T-W-4Diagnostyka układów bezpieczeństwa czynnego
T-W-5Sterowanie układami bezpieczeństwa biernego i komfortu (pasy bezpieczeństwa, poduszki gazowe, układy klimatyzacji).
T-W-6Diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Film, pokaz slajdów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/05_U01Student posiada praktyczne umiejętności opisu i analizy struktury funkcjonalnej i niezawodnościowej układów bezpieczeństwa. Potrafi dobrać odpowiednią metodę diagnostyki oraz identyfikuje niesprawności układów bezpieczeństwa na podstawie uzyskanych wyników pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z oprogramowaniem testerów i zasadami prawidłowego wnioskowania przy badaniach diagnostycznych z zastosowaniem systemów komputerowych
Treści programoweT-W-3Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Podstawy działania systemów poprawiających stabilność ruchu ESP. Nowoczesne rozwiązania układów hamulcowych, Hamulce klinowe, elektryczne i elektrohydrauliczne. Systemy ABS, ASR, ACC. Zawieszenia półaktywne i aktywne kół samochodowych. Zastosowanie cieczy magnetoreologicznych w układach zawieszeń kół. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze steer by wire.
T-W-2Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. Pomiary w mechatronice samochodowej.
T-W-1Metody i systemy diagnostyki w zakresie układów bezpieczeństwa. Diagnostyka komputerowa. Podstawy prawne i normalizacja w zakresie diagnostyki komputerowej. Charakterystyka systemów sterowania podzespołów pojazdów samochodowych. Komunikacja diagnoskop – jednostki sterujące podzespołów pojazdu: złącza diagnostyczne, protokoły wymiany informacji, kody impulsów świetlnych. Komputerowe urządzenia diagnostyczne – charakterystyka funkcjonalna. Tryby pracy testera diagnostycznego. Procedury diagnostyczne Kryteria diagnostycznej oceny układów bezpieczeństwa Diagnoskopybwarsztatowe stacjonarne. Systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów samochodowych. Tendencje rozwojowe diagnostyki układów bezpieczeństwa.
T-W-4Diagnostyka układów bezpieczeństwa czynnego
T-W-5Sterowanie układami bezpieczeństwa biernego i komfortu (pasy bezpieczeństwa, poduszki gazowe, układy klimatyzacji).
T-W-6Diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego
T-L-1Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ABS
T-L-2Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ASR
T-L-3Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ESP
T-L-7Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – poduszek gazowych
T-L-4Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – aktywnego tempomatu ACC
T-L-5Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – półaktywnego i aktywnego zawieszenia kół samochodowych
T-L-6Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – pasów bezpieczeństwa
T-L-8Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – układu klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w ocenie znaczenia układów w bezpieczeństwie transportu drogowego. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/05_K01Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z oprogramowaniem testerów i zasadami prawidłowego wnioskowania przy badaniach diagnostycznych z zastosowaniem systemów komputerowych
Treści programoweT-L-1Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ABS
T-L-2Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ASR
T-L-3Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ESP
T-L-7Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – poduszek gazowych
T-L-4Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – aktywnego tempomatu ACC
T-L-5Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – półaktywnego i aktywnego zawieszenia kół samochodowych
T-L-6Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – pasów bezpieczeństwa
T-L-8Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – układu klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0