Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa pojazdów samochodowych
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>, Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Znajomość rysunku technicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania współczesnych pojazdów samochodowych. Poznanie rozwiązań alternatywnych oraz kierunki rozwoju pojazdów samochodowych w przyszłości.
C-2Zapoznanie się ze sposobami badania i weryfikacji pojazdów samochodowych pod kątem bezpieczeństwa.
C-3Zapoznanie się z założeniami projektowania podzespołów pojazdów samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń.5
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi.5
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych.5
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych.5
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów.5
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych.5
30
wykłady
T-W-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja.6
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów samochodowych.6
T-W-3Układy kierownicze.2
T-W-4Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja.2
T-W-5Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów.6
T-W-6Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych.2
T-W-7Rodzaje i budowa sprzęgieł.2
T-W-8Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów.2
T-W-9Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań, konsultacje30
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia, konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Przedstawienie prezentacji z każdego tematu zajęć.
M-3Pokaz filmu na temat danych zajęć.
M-4Przygotowanie projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w postaci egzaminu ustnego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu w postaci prezentacji wykonanego zadania (projektu) oraz zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/04_W01
Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportu i środków transportu.
T_2A_W05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/04_U01
Posiada umiejętności związane z przedmiotem Budowa pojazdów samochodowych.
T_2A_U05, T_2A_U09C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/04_K01
Posiada kompetencje w zakresie przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych.
T_2A_K04, T_2A_K05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/04_W01
Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportu i środków transportu.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/04_U01
Posiada umiejętności związane z przedmiotem Budowa pojazdów samochodowych.
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/04_K01
Posiada kompetencje w zakresie przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych.
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Literatura podstawowa

  1. Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, WKiŁ, Warszawa, 2008
  2. Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych cz. 1 i 2, Wydawnictwo REA, 2009
  3. Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, WKiŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004
  2. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń.5
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi.5
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych.5
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych.5
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów.5
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja.6
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów samochodowych.6
T-W-3Układy kierownicze.2
T-W-4Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja.2
T-W-5Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów.6
T-W-6Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych.2
T-W-7Rodzaje i budowa sprzęgieł.2
T-W-8Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów.2
T-W-9Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań, konsultacje30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia, konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/04_W01Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportu i środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania współczesnych pojazdów samochodowych. Poznanie rozwiązań alternatywnych oraz kierunki rozwoju pojazdów samochodowych w przyszłości.
C-2Zapoznanie się ze sposobami badania i weryfikacji pojazdów samochodowych pod kątem bezpieczeństwa.
C-3Zapoznanie się z założeniami projektowania podzespołów pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń.
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi.
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych.
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych.
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych.
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów.
T-W-4Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja.
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów samochodowych.
T-W-3Układy kierownicze.
T-W-5Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów.
T-W-7Rodzaje i budowa sprzęgieł.
T-W-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja.
T-W-6Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych.
T-W-8Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów.
T-W-9Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Przedstawienie prezentacji z każdego tematu zajęć.
M-3Pokaz filmu na temat danych zajęć.
M-4Przygotowanie projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu w postaci prezentacji wykonanego zadania (projektu) oraz zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/04_U01Posiada umiejętności związane z przedmiotem Budowa pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania współczesnych pojazdów samochodowych. Poznanie rozwiązań alternatywnych oraz kierunki rozwoju pojazdów samochodowych w przyszłości.
C-2Zapoznanie się ze sposobami badania i weryfikacji pojazdów samochodowych pod kątem bezpieczeństwa.
C-3Zapoznanie się z założeniami projektowania podzespołów pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń.
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi.
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych.
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych.
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych.
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów.
T-W-4Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja.
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów samochodowych.
T-W-3Układy kierownicze.
T-W-5Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów.
T-W-7Rodzaje i budowa sprzęgieł.
T-W-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja.
T-W-6Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych.
T-W-8Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów.
T-W-9Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Przedstawienie prezentacji z każdego tematu zajęć.
M-3Pokaz filmu na temat danych zajęć.
M-4Przygotowanie projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu w postaci prezentacji wykonanego zadania (projektu) oraz zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/04_K01Posiada kompetencje w zakresie przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania współczesnych pojazdów samochodowych. Poznanie rozwiązań alternatywnych oraz kierunki rozwoju pojazdów samochodowych w przyszłości.
C-2Zapoznanie się ze sposobami badania i weryfikacji pojazdów samochodowych pod kątem bezpieczeństwa.
C-3Zapoznanie się z założeniami projektowania podzespołów pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń.
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi.
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych.
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych.
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych.
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów.
T-W-4Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja.
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów samochodowych.
T-W-3Układy kierownicze.
T-W-5Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów.
T-W-7Rodzaje i budowa sprzęgieł.
T-W-1Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja.
T-W-6Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych.
T-W-8Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów.
T-W-9Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Przedstawienie prezentacji z każdego tematu zajęć.
M-3Pokaz filmu na temat danych zajęć.
M-4Przygotowanie projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu w postaci prezentacji wykonanego zadania (projektu) oraz zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.