Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,50,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej 2. Zna podstawy algebry (rachunek wektorowy, liczby zespolone) 3. Potrafi wykorzystać komputer do wykonywania prostych obliczeń i wykresów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi transportu C2 Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarw fizycznych C3 Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych C4 Wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych C5 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych2
T-L-2Wykonanie 10 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie. Wykaz ćwiczeń jest zgodny z harmonogramem dla kierunku Transport.28
30
wykłady
T-W-1Analiza wymiarowa, układ jednostek SI2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej6
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa5
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii, elektromagnetyzm8
T-W-5Fale elektromagnetyczne i dzwiękowe- własciwości i zastosowanie,zjawiska falowe - interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia6
T-W-6Elementy fizyki ciała stałegp3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentalnych30
A-L-3Studiowanie literatury13
A-L-4Udział w konsultacjach2
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów26
A-W-3Studiowanie literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-2Wykonanie eksperymentów w laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z laboratorium. Kolokwia ustne zaliczające 10 cwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewnosci pomiarowych
T_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B05_U01
EU01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym EU02 Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych EU03 Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
T_1A_U01C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B05_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
T_1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewnosci pomiarowych
2,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B05_U01
EU01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym EU02 Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych EU03 Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0-3,25
3,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75
4,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25
4,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75
5,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B05_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
2,0Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu .Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie
3,5Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników.
4,0Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników.
5,0Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka TI i II, PWN, Warszawa, 1989, 2
  2. 2 K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, 1
  3. T. Rewaj, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996, 2
  4. I. Kruk, J. Typek, Laboratorium z fizyki , część II, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. J. Orear, Fizyka T I i II, PWN, Warszawa, 2000, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych2
T-L-2Wykonanie 10 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie. Wykaz ćwiczeń jest zgodny z harmonogramem dla kierunku Transport.28
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymiarowa, układ jednostek SI2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej6
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa5
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii, elektromagnetyzm8
T-W-5Fale elektromagnetyczne i dzwiękowe- własciwości i zastosowanie,zjawiska falowe - interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia6
T-W-6Elementy fizyki ciała stałegp3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentalnych30
A-L-3Studiowanie literatury13
A-L-4Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów26
A-W-3Studiowanie literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B05_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewnosci pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
Cel przedmiotuC-1C1 Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi transportu C2 Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarw fizycznych C3 Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych C4 Wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych C5 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-W-1Analiza wymiarowa, układ jednostek SI
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii, elektromagnetyzm
T-W-5Fale elektromagnetyczne i dzwiękowe- własciwości i zastosowanie,zjawiska falowe - interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B05_U01EU01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym EU02 Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych EU03 Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1C1 Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi transportu C2 Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarw fizycznych C3 Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych C4 Wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych C5 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych
T-L-2Wykonanie 10 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie. Wykaz ćwiczeń jest zgodny z harmonogramem dla kierunku Transport.
Metody nauczaniaM-2Wykonanie eksperymentów w laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z laboratorium. Kolokwia ustne zaliczające 10 cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0-3,25
3,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75
4,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25
4,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75
5,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B05_K01samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1C1 Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi transportu C2 Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarw fizycznych C3 Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych C4 Wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych C5 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii, elektromagnetyzm
T-W-5Fale elektromagnetyczne i dzwiękowe- własciwości i zastosowanie,zjawiska falowe - interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia
T-L-2Wykonanie 10 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie. Wykaz ćwiczeń jest zgodny z harmonogramem dla kierunku Transport.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-2Wykonanie eksperymentów w laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z laboratorium. Kolokwia ustne zaliczające 10 cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu .Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie
3,5Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników.
4,0Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników.
5,0Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników