Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Mechatronika samochodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechatronika samochodowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektrotechnika.
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk piezoelementów1
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN2
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych1
T-L-6Dobór i realizacja napędów hybrydowych oraz elektrycznych (obliczenia).2
T-L-7Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.1
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.2
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.2
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.2
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).2
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.2
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie ustnej.28
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
T_2A_W03C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
T_2A_U07, T_2A_U10, T_2A_U12C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
T_2A_K01, T_2A_K03C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak też nie orientuje się w sposobie prowadzenia pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać praktycznie wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
  2. Fryśkowaski Bernard, Grzeszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych. Mechatronika Samochodowa., WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
  3. Frei Martin, Magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, Diagnostyka, Obsługa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk piezoelementów1
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN2
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych1
T-L-6Dobór i realizacja napędów hybrydowych oraz elektrycznych (obliczenia).2
T-L-7Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.1
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.2
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.2
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.2
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).2
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.2
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie ustnej.28
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_W01Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_U01Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
T_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak też nie orientuje się w sposobie prowadzenia pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać praktycznie wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.