Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Dynamika samochodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika samochodu
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadac ogólna wiedze o budowie pojazdów,technologii ,materiałoznastwie
W-2Podstawowe wiadomości z mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu3
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu3
T-L-3Pomiary siły napędowej3
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności3
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości3
15
wykłady
T-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu1
T-W-2Siły działające na pojazd1
T-W-3Mechanika koła elastycznego1
T-W-4Opory ruchu2
T-W-5Równania sił i mocy1
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy2
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego1
T-W-8Hamowanie pojazdu1
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu2
T-W-10Równania ruchu samochodu2
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie imopracowanie sprawozdań z laboratoriów10
A-L-2Porządkowanie i powtarzanie wiadomości do zaliczania kolejnych laboratoriów5
A-L-3Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym3
A-L-4Udział w zajęciach15
A-L-5Studiowanie literatury12
45
wykłady
A-W-1Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów12
A-W-2Udział w wykładach15
A-W-3Przygotowanie się do zdawania egzaminu.7
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
M-2Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
M-3Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
S-2Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
T_2A_W01, T_2A_W03, T_2A_W04C-1M-1S-1
T_2A_UMTS/05_W02
Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
T_2A_W01, T_2A_W03, T_2A_W04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1
T_2A_UMTS/05_U02
Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U11C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
T_2A_K03C-1M-1S-1
T_2A_UMTS/05_K02
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
T_2A_K03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganego zakresu materiału, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą lub wyższą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
T_2A_UMTS/05_W02
Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganych umiejeętności, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia,umie mysleć logicznie i działać zespołowo
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny.jest liderem w grupie
T_2A_UMTS/05_U02
Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
2,0Student uczestniczył (lub nie ) w zajeciach ale nie zainteresował sie przedmiotem ani celem jego nauki
3,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki
3,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy
4,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty
4,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy
5,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy,jest liderem w grupie
T_2A_UMTS/05_K02
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Abramek K,Uzdowski M, Podstawy obsługiwania i naprawy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
  2. Lanzendoerfer J. Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011
  3. Mitschke M., Dynamika samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu3
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu3
T-L-3Pomiary siły napędowej3
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności3
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu1
T-W-2Siły działające na pojazd1
T-W-3Mechanika koła elastycznego1
T-W-4Opory ruchu2
T-W-5Równania sił i mocy1
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy2
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego1
T-W-8Hamowanie pojazdu1
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu2
T-W-10Równania ruchu samochodu2
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie imopracowanie sprawozdań z laboratoriów10
A-L-2Porządkowanie i powtarzanie wiadomości do zaliczania kolejnych laboratoriów5
A-L-3Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym3
A-L-4Udział w zajęciach15
A-L-5Studiowanie literatury12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów12
A-W-2Udział w wykładach15
A-W-3Przygotowanie się do zdawania egzaminu.7
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
T_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganego zakresu materiału, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą lub wyższą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_W02Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
T_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary siły napędowej
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
M-2Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary siły napędowej
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganych umiejeętności, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia,umie mysleć logicznie i działać zespołowo
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny.jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_U02Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary siły napędowej
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
M-2Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył (lub nie ) w zajeciach ale nie zainteresował sie przedmiotem ani celem jego nauki
3,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki
3,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy
4,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty
4,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy
5,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_K02Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-5wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary siły napędowej
T-L-4Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.