Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Technologie wytwarzania i odnowy środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie wytwarzania i odnowy środków transportu
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy pojazdów, podstawy materiałoznawstwa, podstawy technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych technik wytwarzania i naprawy elementów pojazdów samochodowych
C-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych wytwarzania i naprawy elementów pojazdów samochodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami ubytkowymi (toczenie, frezowanie, szlifowanie, wiercenie, struganie, obróbka erozyjna)2
T-P-2Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami bezubytkowymi (odlewanie, tłoczenie, spawanie, klejenie, lutowanie)2
T-P-3Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-P-4Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia4
10
wykłady
T-W-1Współczesne technologie wytwarzania części maszyn1
T-W-2Współczesne techniki ubytkowe w kształtowaniu części środków transportu1
T-W-3Współczesne techniki bezubytkowe w procesie technologicznym wytwarzania części środków transportu1
T-W-4Automatyzacja procesów technologicznych wytwarzania części maszyn1
T-W-5Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne1
T-W-6Współczesne technologie naprawy elementów środków transportu1
T-W-7Współczesne techniki regeneracji części maszyn2
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów środków transportu2
T-W-9Organizacja procesów wytwarzania i odnowy środków transportu2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.16
A-P-3Opracowanie sprawozdań.22
A-P-4Konsultacje.10
A-P-5Zaliczenia.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.44
A-W-3Konsultacje do wykładów...2
A-W-4Egzamin.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie wybranego problemu.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/03_W01
Student powinien znać współczesne procesy technologiczne wytwarzania elementów środków transportu, procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie odnowy z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
T_2A_W04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/03_U01
Student powinien opracować proces technologiczny wytwarzania i naprawy części środków transportu z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik wytwarzania i naprawy
T_2A_U12C-2T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/03_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
T_2A_K03C-2T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/03_W01
Student powinien znać współczesne procesy technologiczne wytwarzania elementów środków transportu, procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie odnowy z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/03_U01
Student powinien opracować proces technologiczny wytwarzania i naprawy części środków transportu z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik wytwarzania i naprawy
2,0
3,0tudent powinien opanować umiejętność opracowania procesu technologicznego dotyczącego wytwarzania i naprawy części środków transportu z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik wytwarzania i naprawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/03_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żebrowski H., Techniki wytwarzania, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
  2. Klyus O., Procesy naprawy maszyn. Teoria i praktyka., Wyd. UWM, Olsztyn, 2004
  3. Cypko J., Cypko E., Podstawy technologii i organizacji napraw pojazdów mechanicznych., WKiŁ, Warszawa, 1989
  4. Kostrzewa S., Nowak B., Podstawy regeneracji części pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Hebda M., Wachal A., Trybologia, WNT, Warszawa, 1980
  2. Tyra A., Regeneracja części maszyn i urządzeń, MCNEMT, Radom, 1989
  3. Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw., WKiŁ, Warszawa, 2009
  4. Woropay M., Podstawy racjonalnej eksploatacji maszyn, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1996
  5. Adamiec P. Dziubiński J., Filipczak J., Technologia napraw pojazdów samochodowych., Wyd. Pol. Śląska, Gliwice, 2002
  6. Burakowski T., Wierzchom T., Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami ubytkowymi (toczenie, frezowanie, szlifowanie, wiercenie, struganie, obróbka erozyjna)2
T-P-2Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami bezubytkowymi (odlewanie, tłoczenie, spawanie, klejenie, lutowanie)2
T-P-3Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-P-4Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesne technologie wytwarzania części maszyn1
T-W-2Współczesne techniki ubytkowe w kształtowaniu części środków transportu1
T-W-3Współczesne techniki bezubytkowe w procesie technologicznym wytwarzania części środków transportu1
T-W-4Automatyzacja procesów technologicznych wytwarzania części maszyn1
T-W-5Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne1
T-W-6Współczesne technologie naprawy elementów środków transportu1
T-W-7Współczesne techniki regeneracji części maszyn2
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów środków transportu2
T-W-9Organizacja procesów wytwarzania i odnowy środków transportu2
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.16
A-P-3Opracowanie sprawozdań.22
A-P-4Konsultacje.10
A-P-5Zaliczenia.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.44
A-W-3Konsultacje do wykładów...2
A-W-4Egzamin.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/03_W01Student powinien znać współczesne procesy technologiczne wytwarzania elementów środków transportu, procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie odnowy z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych technik wytwarzania i naprawy elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-W-2Współczesne techniki ubytkowe w kształtowaniu części środków transportu
T-W-5Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne
T-W-6Współczesne technologie naprawy elementów środków transportu
T-W-7Współczesne techniki regeneracji części maszyn
T-W-1Współczesne technologie wytwarzania części maszyn
T-W-3Współczesne techniki bezubytkowe w procesie technologicznym wytwarzania części środków transportu
T-W-4Automatyzacja procesów technologicznych wytwarzania części maszyn
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów środków transportu
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie wybranego problemu.
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/03_U01Student powinien opracować proces technologiczny wytwarzania i naprawy części środków transportu z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik wytwarzania i naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych wytwarzania i naprawy elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-P-3Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej
T-P-1Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami ubytkowymi (toczenie, frezowanie, szlifowanie, wiercenie, struganie, obróbka erozyjna)
T-P-2Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami bezubytkowymi (odlewanie, tłoczenie, spawanie, klejenie, lutowanie)
T-P-4Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0tudent powinien opanować umiejętność opracowania procesu technologicznego dotyczącego wytwarzania i naprawy części środków transportu z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik wytwarzania i naprawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/03_K01Inne kompetencje społeczne i personalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych wytwarzania i naprawy elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-P-2Opracowanie procesu technologicznego wytwarzania elementów środków transportu metodami bezubytkowymi (odlewanie, tłoczenie, spawanie, klejenie, lutowanie)
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0