Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 8 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 10 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wyrobienie umiejętności opisu procesów technicznych, a także formułowania matematycznych modeli decyzyjnych dotyczących sytuacji występujących w przedsiębiorstwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie metod rozwiązywania wybranych problemów decyzyjnych oraz interpelacji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami8
8
wykłady
T-W-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2analiza materiałów dotycząca zagadnienia przedmiotu22
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2analiza materiałów dotycząca zagadnienia przedmiotu50
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady na podstawie prezentacji, projekt na podstawie rozwiązywania zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie projektu pod koniec semestru
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny podczas sesji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B04_W01
Wiedza w zakresie szerokiego wachlarza podstawowych zagadnień dotyczących budowy modeli decyzyjnych i sposobów ich rozwiązywania.
T_1A_W01, T_1A_W19, T_1A_W23, T_1A_W24, T_1A_W25, T_1A_W26C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B04_U01
Umiejętności opisu procesów technicznych, a także formułowania matematycznych modeli decyzyjnych dotyczących sytuacji występujących w przedsiębiorstwie.
T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U07, T_1A_U09, T_1A_U13, T_1A_U20, T_1A_U21C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B04_K01
Zdolny do samodzielnego podejmowania procesów decyzyjnych.
T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04, T_1A_K05, T_1A_K08C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B04_W01
Wiedza w zakresie szerokiego wachlarza podstawowych zagadnień dotyczących budowy modeli decyzyjnych i sposobów ich rozwiązywania.
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B04_U01
Umiejętności opisu procesów technicznych, a także formułowania matematycznych modeli decyzyjnych dotyczących sytuacji występujących w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B04_K01
Zdolny do samodzielnego podejmowania procesów decyzyjnych.
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Ignasiak E., Badania operacyjne, PWE, Warszawa, 2001
  2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami10
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2analiza materiałów dotycząca zagadnienia przedmiotu22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2analiza materiałów dotycząca zagadnienia przedmiotu50
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B04_W01Wiedza w zakresie szerokiego wachlarza podstawowych zagadnień dotyczących budowy modeli decyzyjnych i sposobów ich rozwiązywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
T_1A_W23ma elementarną wiedzę w zakresie prawa dotyczącego transportu, ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
T_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
T_1A_W25zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku TRANSPORT
T_1A_W26ma wiedzę dotyczącą gramatyki słownictwa i fonetyki wybranego języka obcego na poziomie B2, oraz podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań
Cel przedmiotuC-1Opanowanie metod rozwiązywania wybranych problemów decyzyjnych oraz interpelacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
T-P-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
Metody nauczaniaM-1Wykłady na podstawie prezentacji, projekt na podstawie rozwiązywania zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie projektu pod koniec semestru
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny podczas sesji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B04_U01Umiejętności opisu procesów technicznych, a także formułowania matematycznych modeli decyzyjnych dotyczących sytuacji występujących w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U20potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
T_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie metod rozwiązywania wybranych problemów decyzyjnych oraz interpelacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
T-P-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
Metody nauczaniaM-1Wykłady na podstawie prezentacji, projekt na podstawie rozwiązywania zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie projektu pod koniec semestru
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny podczas sesji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B04_K01Zdolny do samodzielnego podejmowania procesów decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
T_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T_1A_K08ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie metod rozwiązywania wybranych problemów decyzyjnych oraz interpelacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
T-P-1Zastosowanie matematyki w ekonomii Klasyfikacja modeli decyzyjnych Programowanie liniowe Zagadnienia optymalizacji zmiennych ciągłych i dyskretnych Metoda SIMPLEX Pochodne zagadnienia nawiązujące do zadania transportowego Programowanie dynamiczne Grafy i sieci – modele sieciowe CPM i PERT Zagadnienia masowej obsługi kolejek Metody programowania w warunkach niepewności – gry z naturą Zarządzanie zapasami
Metody nauczaniaM-1Wykłady na podstawie prezentacji, projekt na podstawie rozwiązywania zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie projektu pod koniec semestru
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny podczas sesji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.