Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Processing of Polymer Materials

Sylabus przedmiotu Sociological Aspects of Environment Protection:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sociological Aspects of Environment Protection
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1General knowledge of society

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Profile of essential sociological knowledge in the field of functioning of various social groups, organisations and institutions, basic mechanisms behind society, social structure and social order shaping.
C-2Profile of basic methods and techniques of sociological research in the field of identification, anylisys and explanation of social behaviour of groups and units.
C-3Based on the review of most important social phenomena and processes the student posseses the notional apparatus sufficient to understand and analyse social phenomena and processes of the modern World.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology.1
T-W-2Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping.2
T-W-3Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment.2
T-W-4Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization.2
T-W-5Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development.2
T-W-6Social and economic order. Institutional take on society's functioning.2
T-W-7Mechanisms shaping the ecological awareness.1
T-W-8Description of modern Word's processes and phenomena (globalization, demographic changes, migration, urbanization, impoverishment, social stratification) and their influence on the natural environment's condition.2
T-W-9Institutional legal aspect of nature protection. Local and global proecological initiatives.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance15
A-W-2Duty hours2
A-W-3Preparation of a presentation on chosen topic6
A-W-4Meritorical preparation for lectures2
A-W-5Preparation for completing the course5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information lecture
M-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Topic speech/presentation
S-2Ocena formująca: Meritorical activity
S-3Ocena formująca: Duty hours
S-4Ocena podsumowująca: Final conversation
S-5Ocena podsumowująca: Final written colloquium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-2_W01
Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
ME_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
ME_2A_U01C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-2_K01
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
ME_2A_K03C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-2_W01
Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-2_K01
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
2,0Nie dostrzega związku miedzy swoimi rolami społecznymi, statusem społecznym i oczekiwaniami ze strony środowiska społecznego.
3,0Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania.
3,5Umie określić swoje miejsce w grupie i stosowny do niego scenariusz roli społecznej.
4,0Potrafi opisać różne scenariusze ról społecznych w zależności od zajmowanej pozycji społecznej.
4,5Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego.
5,0Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego. Potrafi dostosować swoje zachowanie do sytuacji i roli społecznej, którą odgrywa.

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków, 2002
  3. Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów., PWN, Warszawa, 2008
  4. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Babbie E., Istota socjologii., PWN, Warszawa, 2007
  2. Kozłowski S., Ekorozwój - wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
  3. Babbie E., Istota socjologii., PWN, Warszawa, 2007
  4. Kalinowska A., Ekologia - wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology.1
T-W-2Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping.2
T-W-3Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment.2
T-W-4Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization.2
T-W-5Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development.2
T-W-6Social and economic order. Institutional take on society's functioning.2
T-W-7Mechanisms shaping the ecological awareness.1
T-W-8Description of modern Word's processes and phenomena (globalization, demographic changes, migration, urbanization, impoverishment, social stratification) and their influence on the natural environment's condition.2
T-W-9Institutional legal aspect of nature protection. Local and global proecological initiatives.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance15
A-W-2Duty hours2
A-W-3Preparation of a presentation on chosen topic6
A-W-4Meritorical preparation for lectures2
A-W-5Preparation for completing the course5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A04-2_W01Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
Cel przedmiotuC-1Profile of essential sociological knowledge in the field of functioning of various social groups, organisations and institutions, basic mechanisms behind society, social structure and social order shaping.
C-2Profile of basic methods and techniques of sociological research in the field of identification, anylisys and explanation of social behaviour of groups and units.
C-3Based on the review of most important social phenomena and processes the student posseses the notional apparatus sufficient to understand and analyse social phenomena and processes of the modern World.
Treści programoweT-W-2Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping.
T-W-4Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization.
T-W-5Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development.
T-W-1Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology.
T-W-3Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
M-2Conversational lecture
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Final written colloquium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A04-2_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
Cel przedmiotuC-1Profile of essential sociological knowledge in the field of functioning of various social groups, organisations and institutions, basic mechanisms behind society, social structure and social order shaping.
C-2Profile of basic methods and techniques of sociological research in the field of identification, anylisys and explanation of social behaviour of groups and units.
C-3Based on the review of most important social phenomena and processes the student posseses the notional apparatus sufficient to understand and analyse social phenomena and processes of the modern World.
Treści programoweT-W-6Social and economic order. Institutional take on society's functioning.
T-W-2Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping.
T-W-4Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization.
T-W-5Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development.
T-W-7Mechanisms shaping the ecological awareness.
T-W-8Description of modern Word's processes and phenomena (globalization, demographic changes, migration, urbanization, impoverishment, social stratification) and their influence on the natural environment's condition.
T-W-9Institutional legal aspect of nature protection. Local and global proecological initiatives.
T-W-1Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology.
T-W-3Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment.
Metody nauczaniaM-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Topic speech/presentation
S-2Ocena formująca: Meritorical activity
S-5Ocena podsumowująca: Final written colloquium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A04-2_K01Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K03Properly identifies and solves dilemmas connected with practising the profession and has awareness of significance and understanding of extra-technological aspects and results of engineering activities, including influence on environment and connected with it responsibility for made decisions; understands the need and knows possibilities of life-long learning
Cel przedmiotuC-1Profile of essential sociological knowledge in the field of functioning of various social groups, organisations and institutions, basic mechanisms behind society, social structure and social order shaping.
C-2Profile of basic methods and techniques of sociological research in the field of identification, anylisys and explanation of social behaviour of groups and units.
C-3Based on the review of most important social phenomena and processes the student posseses the notional apparatus sufficient to understand and analyse social phenomena and processes of the modern World.
Treści programoweT-W-6Social and economic order. Institutional take on society's functioning.
T-W-2Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping.
T-W-4Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization.
T-W-5Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development.
T-W-7Mechanisms shaping the ecological awareness.
T-W-8Description of modern Word's processes and phenomena (globalization, demographic changes, migration, urbanization, impoverishment, social stratification) and their influence on the natural environment's condition.
T-W-9Institutional legal aspect of nature protection. Local and global proecological initiatives.
T-W-1Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology.
T-W-3Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment.
Metody nauczaniaM-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Meritorical activity
S-4Ocena podsumowująca: Final conversation
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega związku miedzy swoimi rolami społecznymi, statusem społecznym i oczekiwaniami ze strony środowiska społecznego.
3,0Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania.
3,5Umie określić swoje miejsce w grupie i stosowny do niego scenariusz roli społecznej.
4,0Potrafi opisać różne scenariusze ról społecznych w zależności od zajmowanej pozycji społecznej.
4,5Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego.
5,0Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego. Potrafi dostosować swoje zachowanie do sytuacji i roli społecznej, którą odgrywa.