Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S3)

Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Metodyka badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 35 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Szkolenie biblioteczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie doktoranta z warunkami i podstawami pracy naukowej. Charakter prowadzonych badań narzuca ich metodykę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicje badań podstawowych (poznawczych) i stosowanych. Formułowanie celu badań i tezy naukowej. Formułowanie tematu badań - słowa kluczowe. Metody analizy stanu wiedzy. Temat bada ń a stan wiedzy. Pojęcie nowości naukowej. Zasady prowadzenia eksperymentu. Dobór metod badawczych a metody pomiarowe. Oszacowanie błędów pomiarów jako warunek wiarygodności rezultatów i wniosków. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Część eksperymentalna a wyniki i ich omówienie. Sposoby cytowania źródeł literaturowych. Zasady zastrzegania własności intelektualnej. Aplikacyjne i ekonomiczne asoekty oceny wyników badań.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Współudział w realizacji poszczególnych zadań programowych.52
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_3-_09_W01
Zna metody badań naukowych stosowane w inżynierii mechanicznej, zna sposoby pisania projektów naukowych, posiada wiedzę nt. pracy w grupie nad wybranym projektem naukowym.
IM_3-_W03

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_3-_09_U01
Potrafi stosować metody badań naukowych inżynierii mechanicznej, potrafi pisać projekty naukowy, potrafi pracować w grupie nad wybranym projektem naukowym.
IM_3-_U05

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_3-_09_W01
Zna metody badań naukowych stosowane w inżynierii mechanicznej, zna sposoby pisania projektów naukowych, posiada wiedzę nt. pracy w grupie nad wybranym projektem naukowym.
2,0
3,0Potrafi opisać metody badań naukowych stosowane w inżynierii mechanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_3-_09_U01
Potrafi stosować metody badań naukowych inżynierii mechanicznej, potrafi pisać projekty naukowy, potrafi pracować w grupie nad wybranym projektem naukowym.
2,0
3,0Potarfi zaplanować prace prowadzone w ramach projektu badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje badań podstawowych (poznawczych) i stosowanych. Formułowanie celu badań i tezy naukowej. Formułowanie tematu badań - słowa kluczowe. Metody analizy stanu wiedzy. Temat bada ń a stan wiedzy. Pojęcie nowości naukowej. Zasady prowadzenia eksperymentu. Dobór metod badawczych a metody pomiarowe. Oszacowanie błędów pomiarów jako warunek wiarygodności rezultatów i wniosków. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Część eksperymentalna a wyniki i ich omówienie. Sposoby cytowania źródeł literaturowych. Zasady zastrzegania własności intelektualnej. Aplikacyjne i ekonomiczne asoekty oceny wyników badań.8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Współudział w realizacji poszczególnych zadań programowych.52
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_3-_09_W01Zna metody badań naukowych stosowane w inżynierii mechanicznej, zna sposoby pisania projektów naukowych, posiada wiedzę nt. pracy w grupie nad wybranym projektem naukowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIM_3-_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać metody badań naukowych stosowane w inżynierii mechanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_3-_09_U01Potrafi stosować metody badań naukowych inżynierii mechanicznej, potrafi pisać projekty naukowy, potrafi pracować w grupie nad wybranym projektem naukowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIM_3-_U05Nabywa umiejętność organizacji i prowadzenia badań naukowych – zarówno indywidualnie, jak i w zespołach badawczych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potarfi zaplanować prace prowadzone w ramach projektu badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0