Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)

Sylabus przedmiotu Materiały zaawansowane i ich spawalność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały zaawansowane i ich spawalność
Specjalność spawalnictwo i techniki łączenia
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy chemiii, fizyki i nauki o materiałach
W-2Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach
W-3Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Stale drobnoziarniste i ich spawalność3
T-L-2Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność2
T-L-3Stale nierdzewne i ich spawalność2
T-L-4Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność2
T-L-5Tworzywa ceramiczne i ich spawalność2
T-L-6Kompozyty i ich spawalność2
T-L-7Spawalność materiałów porowatych2
15
wykłady
T-W-1Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność4
T-W-2Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne3
T-W-3Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność2
T-W-4Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie1
T-W-5Tworzywa polimerowe i ich spajanie1
T-W-6Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie2
T-W-7Nanomateriały i ich spajanie1
T-W-8Biomateriały i ich spajanie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_S/14_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
IM_2A_W02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_S/14_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
IM_2A_U08, IM_2A_U02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_S/14_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z doborem materiału i jego spawalności
IM_2A_K03, IM_2A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_S/14_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_S/14_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_S/14_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z doborem materiału i jego spawalności
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
  2. Blicharski M., Wprowadzenie do inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
  3. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009
  4. Nowacki J., Spiekane metale i kompozyty o osnowie metalicznej, WNT, Warszawa, 2005
  5. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Lancaster J. F., Metalurgy of welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000
  2. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, warszwa, 2009
  3. Kurzydłowski J. K., Lewandowska M., Nanomateriały Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Stale drobnoziarniste i ich spawalność3
T-L-2Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność2
T-L-3Stale nierdzewne i ich spawalność2
T-L-4Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność2
T-L-5Tworzywa ceramiczne i ich spawalność2
T-L-6Kompozyty i ich spawalność2
T-L-7Spawalność materiałów porowatych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność4
T-W-2Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne3
T-W-3Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność2
T-W-4Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie1
T-W-5Tworzywa polimerowe i ich spajanie1
T-W-6Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie2
T-W-7Nanomateriały i ich spajanie1
T-W-8Biomateriały i ich spajanie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_S/14_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
Treści programoweT-L-1Stale drobnoziarniste i ich spawalność
T-L-2Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność
T-L-4Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność
T-L-5Tworzywa ceramiczne i ich spawalność
T-L-6Kompozyty i ich spawalność
T-W-1Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność
T-W-2Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne
T-W-3Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność
T-W-4Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie
T-W-5Tworzywa polimerowe i ich spajanie
T-W-6Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie
T-W-7Nanomateriały i ich spajanie
T-W-8Biomateriały i ich spajanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_S/14_U01Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U08Potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i pomiary właściwości materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
Treści programoweT-L-1Stale drobnoziarniste i ich spawalność
T-L-2Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność
T-L-4Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność
T-L-5Tworzywa ceramiczne i ich spawalność
T-L-6Kompozyty i ich spawalność
T-W-1Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność
T-W-2Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne
T-W-3Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność
T-W-4Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie
T-W-5Tworzywa polimerowe i ich spajanie
T-W-6Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie
T-W-7Nanomateriały i ich spajanie
T-W-8Biomateriały i ich spajanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_S/14_K01Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z doborem materiału i jego spawalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
IM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
Treści programoweT-L-1Stale drobnoziarniste i ich spawalność
T-L-2Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność
T-L-4Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność
T-L-5Tworzywa ceramiczne i ich spawalność
T-L-6Kompozyty i ich spawalność
T-W-1Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność
T-W-2Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne
T-W-3Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność
T-W-4Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie
T-W-5Tworzywa polimerowe i ich spajanie
T-W-6Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie
T-W-7Nanomateriały i ich spajanie
T-W-8Biomateriały i ich spajanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków