Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N3)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Berczyński <Stefan.Berczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 18 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i informatyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności wyznaczania parametrów opisujących zmienne losowe.
C-2Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności określania zależności regresyjnych między zmiennymi na podstawie danych doświadczalnych.
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania analizy wariancji do wnioskowania statystycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Estymacja punktowa i przedziałowa. Weryfikacja hipotez statystycznych.1
T-A-2Regresja liniowa.1
T-A-3Regresja nieliniowa.1
T-A-4Analiza wariancji.2
5
wykłady
T-W-1Zmienne losowe jedno i wielowymiarowe. Rozkłady prawdopodobieństwa i dystrybuanty. Rozkłady brzegowe i warunkowe, niezależność zmiennych losowych.2
T-W-2Momenty jedno i wielowymiarowej zmiennej losowej. Macierz kowariancji i korelacji.2
T-W-3Podstawowe wsłsności estymatorów. Metody uzyskiwania estymatorów.2
T-W-4Estymacja wartości oczekiwanej, wariancji, współczynnika korelacji. Estymacja przedziałowa.2
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Konstruowanie testów statystycznych dla zadanych prawdopodobieństw błędów pierwszego i drugiego rodzaju. Moc testu.2
T-W-6Testy dotyczące parametrów rozkładu oraz porównania parametrów rozkładów w dwóch populacjach.2
T-W-7Testy nieparametryczne i testy zgodności.2
T-W-8Regresja wielowymiarowa liniowa. Estymacja współczynników, badanie istotności funkcji regresji i poszczególnych członów, ocena stopnia dopasowania.3
T-W-9Regresja nieliniowa.1
T-W-10Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokrotna i dwukrotna.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń10
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metioda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza na podstawie sprawozdań z ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmujacej tematykę ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne obejmujace zakres tematyczny wykładów i sprawdzajacy uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_10_W01
Słuchacz potrafi scharakteryzować i opisać zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów. Wytłumaczyć pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisać sposoby szacowania zależności między zmiennymi losowymi.
IM_3-_W01, IM_3-_W02

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_10_U01
Słuchacz potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań doświadczalnych. Dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację. Potrafi estymować zależność regresyjną liniową i nieliniową. Potrafi wykorzystać analizę wariancji do wnioskowania statystycznego.
IM_3-_U01, IM_3-_U02

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_10_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy danych doświadczalnych.
IM_3-_K04, IM_3-_K02

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Estymacja punktowa i przedziałowa. Weryfikacja hipotez statystycznych.1
T-A-2Regresja liniowa.1
T-A-3Regresja nieliniowa.1
T-A-4Analiza wariancji.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienne losowe jedno i wielowymiarowe. Rozkłady prawdopodobieństwa i dystrybuanty. Rozkłady brzegowe i warunkowe, niezależność zmiennych losowych.2
T-W-2Momenty jedno i wielowymiarowej zmiennej losowej. Macierz kowariancji i korelacji.2
T-W-3Podstawowe wsłsności estymatorów. Metody uzyskiwania estymatorów.2
T-W-4Estymacja wartości oczekiwanej, wariancji, współczynnika korelacji. Estymacja przedziałowa.2
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Konstruowanie testów statystycznych dla zadanych prawdopodobieństw błędów pierwszego i drugiego rodzaju. Moc testu.2
T-W-6Testy dotyczące parametrów rozkładu oraz porównania parametrów rozkładów w dwóch populacjach.2
T-W-7Testy nieparametryczne i testy zgodności.2
T-W-8Regresja wielowymiarowa liniowa. Estymacja współczynników, badanie istotności funkcji regresji i poszczególnych członów, ocena stopnia dopasowania.3
T-W-9Regresja nieliniowa.1
T-W-10Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokrotna i dwukrotna.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń10
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_10_W01Słuchacz potrafi scharakteryzować i opisać zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów. Wytłumaczyć pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisać sposoby szacowania zależności między zmiennymi losowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIM_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym w dyscyplinie Inżynieria Materiałowa, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki.
IM_3-_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w dyscyplinie Inżynieria Materiałowa, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_10_U01Słuchacz potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań doświadczalnych. Dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację. Potrafi estymować zależność regresyjną liniową i nieliniową. Potrafi wykorzystać analizę wariancji do wnioskowania statystycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIM_3-_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn.
IM_3-_U02Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych, prowadzenia prac badawczych oraz interpretacji wyników badań naukowych w oparciu o istniejący stan wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_10_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy danych doświadczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIM_3-_K04Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych z zakresu dyscypliny Inżynieria Materiałowa.
IM_3-_K02Uzyskuje kompetencje transformacji wyników badań naukowych na funkcjonowanie społeczeństwa.