Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,80,41zaliczenie
wykładyW6 20 2,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów.2
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania.2
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy.2
T-A-4Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii.2
T-A-5Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy.2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania.7
T-W-3Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa.5
T-W-4PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego.3
T-W-5Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Obecność na zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń12
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje do wykładu3
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Obecność na zaliczeniu wykładu2
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
IM_1A_W16, IM_1A_W18, IM_1A_W19C-2, C-4, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
IM_1A_U01C-2, C-4, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
IM_1A_K06, IM_1A_K05C-2, C-4, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_A07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_A07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_A07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994, tom 1,2
  2. Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
  2. Burda M. Wyplosz Ch., Makroekonomia. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów.2
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania.2
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy.2
T-A-4Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii.2
T-A-5Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy.2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania.7
T-W-3Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa.5
T-W-4PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego.3
T-W-5Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Obecność na zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń12
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje do wykładu3
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Obecność na zaliczeniu wykładu2
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_A07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W16Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
IM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
IM_1A_W19Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych.
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania.
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów.
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy.
T-A-4Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii.
T-A-5Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy.
T-W-4PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego.
T-W-3Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-5Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy.
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_A07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych.
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania.
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów.
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy.
T-A-4Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii.
T-A-5Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy.
T-W-4PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego.
T-W-3Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-5Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy.
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_A07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii materiałowej i innych aspektów działalności technologa materiałów, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
IM_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych.
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania.
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów.
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy.
T-A-4Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii.
T-A-5Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy.
T-W-4PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego.
T-W-3Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-5Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy.
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej