Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Orłowski <Mariusz.Orlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i matmatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi określić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych
C-2Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
C-3Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC2
T-L-2Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych2
T-L-3Komoputerowa analiza obwodów prądu stałego i przemiennego2
T-L-4Badanie prostych obwodów elektronicznych3
T-L-5Przyrządy do pomiaru i rejestracji wielkości elektrycznych1
10
wykłady
T-W-1Pole elektryczne. Kondensatory.1
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.3
T-W-3Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.1
T-W-4Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.2
T-W-5Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.2
T-W-6Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.2
T-W-7Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.2
T-W-8Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2uzupełnianie wiedzy z literatury13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z kolejnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C29_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
ENE_1A_W08, ENE_1A_W09C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C29_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
ENE_1A_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C29_K01
Zajęcia laboratoryjne ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej współpracy w grupie.
ENE_1A_K04C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C29_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C29_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
2,0Student nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. W stopniu dobrym opanował język elektrotechniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki pomiarów. Opanował język elektrotechniki.

Literatura podstawowa

  1. Przeździecki F., Elektrotechnka i elektronika, PWN, Warszawa, 1986
  2. Bolkowski S., Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2006, 8
  3. Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKiŁ, Warszawa, 2003
  4. Red. L. Olesiak, I. Puchalska, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków., WNT, Warszawa, 2004, 6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC2
T-L-2Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych2
T-L-3Komoputerowa analiza obwodów prądu stałego i przemiennego2
T-L-4Badanie prostych obwodów elektronicznych3
T-L-5Przyrządy do pomiaru i rejestracji wielkości elektrycznych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pole elektryczne. Kondensatory.1
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.3
T-W-3Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.1
T-W-4Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.2
T-W-5Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.2
T-W-6Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.2
T-W-7Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.2
T-W-8Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2uzupełnianie wiedzy z literatury13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C29_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W08Zna podstawowe zagadnienia z zakresu elektrotechniki, elektroniki i działania maszyn elektrycznych
ENE_1A_W09Zna metody określania podstawowych parametrów cieplnych i elektrycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
Treści programoweT-L-1Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC
T-L-2Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych
T-L-3Komoputerowa analiza obwodów prądu stałego i przemiennego
T-L-5Przyrządy do pomiaru i rejestracji wielkości elektrycznych
T-L-4Badanie prostych obwodów elektronicznych
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.
T-W-3Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.
T-W-4Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.
T-W-5Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.
T-W-6Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.
T-W-7Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C29_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U11Umie rozwiązywać proste zagadnienia z zakresu elektrotechniki, elektroniki i elektroenergetyki
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
Treści programoweT-L-1Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC
T-L-2Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych
T-L-3Komoputerowa analiza obwodów prądu stałego i przemiennego
T-L-5Przyrządy do pomiaru i rejestracji wielkości elektrycznych
T-L-4Badanie prostych obwodów elektronicznych
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.
T-W-3Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.
T-W-4Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.
T-W-5Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.
T-W-6Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.
T-W-7Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z kolejnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. W stopniu dobrym opanował język elektrotechniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki pomiarów. Opanował język elektrotechniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C29_K01Zajęcia laboratoryjne ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej współpracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowanie zadania, związane z pracą zespołową
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.
Treści programoweT-L-1Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC
T-L-2Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych
T-L-4Badanie prostych obwodów elektronicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.